marketing świąteczny

Marketing Świąteczny

 

Jak co roku, marki prześcigają się w przygotowaniu świątecznych promocji oraz filmów reklamowych. To właśnie ich pojawienie się w mediach zwiastuje klimat świąt Bożego Narodzenia. Na koniec 2020, mimo pandemicznych okoliczności, liczne kreacje zaskakują swoim pozytywnym wydźwiękiem i przemyślaną strategią komunikacji.

Aby Twoja marka nie zgubiła się w gąszczu reklam innych firm, warto pamiętać o kilku metodach na skuteczną promocję i komunikację marki na Święta. Przedstawiamy Ci 7 tipów, jak tworzyć komunikację Twojego brandu z okazji Świąt.

1. Ułożenie dedykowanego planu marketingowego

 

Plan publikacji w okresie świątecznym powinien być szczególnie przemyślany i spójny merytorycznie. Ważne jest to, żeby komunikaty online przekazywane przez markę były atrakcyjne wizualnie, w duchu świątecznej ekscytacji. Celem takiego planu może być zmniejszenie nadwyżki magazynowej, dotarcie do nowych klientów albo utwierdzenie lojalnych nabywców w przekonaniu, że nasze produkty lub usługi odpowiadają im potrzebom na co dzień. Grudzień to czas prezentów – warto zainwestować w dedykowaną ofertę promocyjną, automatyzację marketingu, a także płatne reklamy, które będą trafiać do potencjalnej grupy docelowej.

2. Rozpoczęcie działań marketingowych z wyprzedzeniem

 

Nabywcy prezentów świątecznych myślą z wyprzedzeniem o swoich zakupach. Tajemnicze treści online zwiastujące promocje w grudniu powinny pojawić się minimum z miesięcznym wyprzedzeniem, jednak nigdy nie jest za późno – skuteczną promocję można zbudować i w tydzień, przy grupowym działaniu strategicznym i mobilizacji zespołu. Pobudzenie zainteresowania wśród odbiorców Twojej marki można uzyskać dzięki odliczaniu dni do promocji lub zapowiedziom obniżek cen. Jeśli mamy aspiracje do skutecznej sprzedaży w tym okresie, możemy zastosować e-mail marketing. Warto wysyłać spersonalizowane wiadomości w regularnych odstępach czasowych. Następnie możesz wykorzystywać swoją bazę kontaktów do działań remarketingowych. E-mail marketing będzie pomagać w utrzymywaniu relacji z klientami, ale również tzw. “ogrzewaniu leadów” (lead nurturing). Istnieje szansa, że pozyskany lead zostanie z Tobą na długo i wróci do Ciebie już na początku 2021 roku.

3. Budowanie zaangażowanej społeczności wokół Twojej marki

 

W święta klienci lubią sprawdzone rozwiązania. Nie chcą zastanawiać się, czy prezent będzie się podobał odbiorcy. Nie chcą przeglądać tuzina ofert podobnych produktów – marzą o jednym, który spełni wszystkie oczekiwania. Twoim zadaniem jest usatysfakcjonowanie klienta ponad miarę. Może to być gratis do zamówienia, może to być wyjątkowa obsługa lub szybka dostawa – liczy się Twoja inwencja i zmysł sprzedawcy. W szale zakupów świątecznych, potencjalni klienci szukają opinii i referencji innych użytkowników na forach, a także w social media. To idealny moment na wykorzystanie potencjału inbound marketingu, content marketingu oraz user generated content. Masz już fanów Twojego produktu lub usługi? Zorganizuj dla nich konkurs bożonarodzeniowy, aktywizuj swoją społeczność – dzięki temu zdobędziesz materiały marketingowe do Twojej promocji. W następstwie możesz je wykorzystać w swoich kanałach. Istotne jest, żeby podziękować danemu klientowi za wsparcie marki – może to być upominek lub wyróżnienie w social media. Poczytaj więcej o user generated content tutaj.

4. Opracowanie oferty pod Święta

 

W grudniu czas szybko się kurczy poprzez bieżące działania wewnętrzne na koniec roku (raporty, wigilie firmowe itp.). Oferta marki powinna wyróżnić się od morza innych ofert. Warto stosować działania, które mamy już przetestowane. Na eksperymenty możemy sobie pozwolić tylko z ugruntowaną pozycją na rynku. Za nowe atrybuty marki można przyjąć: nową stronę www Twojej firmy, nowe produkty lub kuszące promocje (np. pakietami prezentów lub usług). W okresie wypiekania pierników i zapachu choinki, warto zainteresować się uprawianiem marketingu sensorycznego, gdyż wpływa on na nasze zmysły, które w grudniu często działają pod wpływem impulsu. Więcej szczegółów na ten temat znajdziecie w naszym artykule – marketing sensoryczny.

5. Tworzenie ciekawego i oryginalnego contentu

 

Świąteczne treści często są tworzone z przymrużeniem oka, z większą odwagą niż pozostałe materiały. Taki content pomaga przywoływać magię świąt. Powinien mieć warstwę wizualną wysokiej jakości tak, aby inspirować innych (lepiej nie oszczędzać na grafikach, filmowcach i programach do obróbki graficznej). Swoimi treściami marka może pomagać w organizacji świąt (przepisy świąteczne, pomysły na prezenty, zestawy DIY). Jeśli chodzi o ofertę prezentową – dobrze jest, kiedy ma ona zróżnicowane kategorie – nie tylko dla męża, żony, córki, syna, ale i dla szefa, dla współpracownika, dla psa lub kota, dla przyjaciół lub ciotki Grażyny i wujka Janusza. Święta to przede wszystkim czas rozrywki, więc zapewnij ją klientowi. Publikuj pozytywne, zabawne i angażujące komunikaty lub organizuj konkursy z nagrodami. Okres świąteczny to również czas na budowanie świadomości marki – możesz pokazać sposoby funkcjonowania Twojej firmy. Zaproś klientów za kulisy swojej pracy, zaprezentuj zespół i przedstaw historię marki z perspektywy człowieka, niekoniecznie szefa. Liczą się emocje – empatia, miłość, życzliwość, odprężenie. Nie zapomnij o recyklingu treści – wykorzystaj ponownie te skuteczne, które już zadziałały w tym roku. Grudniowe posty mogą być rozbite na fragmenty tak, aby czerpać z wcześniejszych materiałów i przywoływać wspomnienia z minionego roku.

Opracowaliśmy też dla Was spis najciekawszych filmów reklamowych przygotowanych na święta 2020 – zarówno zagranicznych, jak i naszych rodzimych. Zobaczcie reklamy w hiperłączach na końcu artykułu.

6. Zakup mediów i budowanie grup remarketingowych

 

Posiadasz bazę kontaktów? Jeśli tak, to zasada jest prosta: komunikujesz się z nią na każdym etapie zakupowym konsumenta – od początku oferty świątecznej, w jej trakcie, aż do jej końca. Ważne, żeby dialog z odbiorcą był regularny. Nie masz swojej bazy? Możesz zbudować ją dzięki newsletterowi i wykorzystywać ją do działań remarketingowych. Osoby, które porzuciły koszyk w trakcie zakupów lub które sfinalizowały transakcję – wykazały się wstępnym zainteresowaniem Twoją firmą. Warto to zainteresowanie podtrzymać poprzez zakup odpowiednich mediów i personalizację komunikatów reklamowych. Jeśli taka osoba myślała o zakupie najnowszego telewizora w grudniu, istnieje spora szansa, że w następnej kolejności będzie chciała zaopatrzyć się w dodatki do tego sprzętu. Jeśli wiele podobnych koszyków zostało porzuconych, można zastanowić się nad korektą oferty i włączeniem promocji na święta. Ponadto koszta poniesione na reklamy na Facebooku czy w Google mogą łatwo przełożyć się na zyski sprzedażowe. Wystarczy czujne oko specjalisty oraz umiejętne targetowanie komunikacji online.

7. Wymyślenie świątecznego sloganu reklamowego

 

“Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta…” – kto nie zna tego sloganu świątecznego? Na jego myśl w oczach wyobraźni widzimy śnieg, Świętego Mikołaja z siwą brodą i ciężarówkę Coca Coli. Liczy się chwytliwy tekst, ale i obrazek. W żargonie marketingowym mówi się, że grafika to “młotek”, a copywriting to “gwóźdź programu”. Reasumując, przybicie gwoździa to udany zakup dzięki działaniom content marketingu. Im więcej takich gwoździ, tym lepiej dla marki.

 

A teraz prezentacja przykładów ciekawych treści świątecznych od największych marek (aby zobaczyć reklamy, kiklnij w hiperłącze). Według nas wobec tych komunikatów reklamowych nie można przejść obojętnie:

 

TOP 10 zagranicznych kampanii świątecznych 2020

Coca Cola
amazon
Disney
McDonald’s
Waitrose and John Lewis
GUCCI
Lego
The Official Pandora
Aldi
Argos

TOP 10 kampanii świątecznych w Polsce z 2020

Żalando
Makro
Allegro
Tyskie
John Dog
Apart
Biedronka
Plus
MediaMarkt
Krakus

Powyższe filmy promocyjne chwyciły Cię za serce? Już roztapiasz się ze wzruszenia? Oto chodzi! Świąteczne kampanie zawsze stawiają na emocjonalność i uniwersalne wartości: rodzinę, wsparcie i bliskość. Na święta komunikujmy się tak, aby nasza marka sprawiła radość innym, aby nasi klienci mogli się z nią utożsamiać i wracać do niej w kolejnym roku.