Jak prowadzić bloga firmowego

 

Dobrze wypozycjonowany i użyteczny content to nadal jedno z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Warto prowadzić dział blogowy, dzięki któremu poprawisz indeksowanie swojej strony i pozytywnie wpłyniesz na swój wizerunek jako specjalisty w danej branży. Treści także sprzedają. I to skutecznie. Z tego artykułu dowiesz się, jak poprawnie prowadzić bloga firmowego, aby przyciągnąć internautów na swoją stronę!

 

Po co prowadzić bloga firmowego?

 

Dodanie bloga do swojej strony internetowej to świetny sposób na nawiązanie i utrzymanie długofalowego kontaktu z klientami. Interesujący i użyteczny blog doda także siły Twojej marce.

Wiele firm postrzega blog jako dodatkowe, wizerunkowe narzędzie, którego potencjał sprzedażowy nie jest duży. Wśród wielu panuje przekonanie, że prowadzenie bloga dla firm jest czasochłonne, a wymyślanie pomysłów na posty i doskonalenie jakości treści nie jest warte wysiłku. Prawda jest inna – licznym firmom udało się osiągnąć sukces dzięki przemyślanym i dobrze rozprowadzanym treściom.

 

Jak prowadzić bloga firmowego?

 

Zebraliśmy dla Ciebie 10 wskazówek jak prowadzić bloga firmowego, aby osiągnąć sukces w branży! Oto one:

  1. Twoi klienci to także Twoi czytelnicy – pisz dla nich!

 

Pisanie bloga firmowego tak, aby zwiększyć sprzedaż, różni się od prowadzenia osobistego, lifestyleowego bloga. Treści tam zamieszczone nie mogą nic mówić bezpośrednio o Tobie. Nie ma tam miejsca na opowieści, historie, czy subiektywne opinie. To nie jest miejsce, w którym będziesz dzielić się swoim życiem. Twój blog biznesowy dotyczy Twojej firmy i branży, w której działasz. Ma być przydatny dla Twoich klientów. Tematy musisz zatem dobrać w taki sposób, aby zainteresowały odbiorców. Zawsze pamiętaj o tym, że osoby, które będą czytać twój blog, są twoimi klientami i potencjalnymi klientami, więc pisz dla nich. Twoje posty na blogach powinny mieć na celu udzielenie odpowiedzi na wszelkie możliwe pytania i dostarczenie nowych informacji na temat branży. Bloguj o branżowych problemach, pisz o tym, jak poprawić efekty, dziel się praktyczną wiedzą i rozwiązaniami, dzięki którym pomożesz swoim odbiorcom.

 

2. Zaplanuj treści z wyprzedzeniem

 

Zapomnij o  wymówkach typu ,,Nie mam na to czasu!” lub „Nie mam pojęcia, o czym pisać!”. Początkowe trudności to nie koniec świata. Wygospodaruj swój czas na przemyślenie strategii i zaplanowanie obszarów tematycznych, jakie poruszysz na swoim blogu. To rozwiąże wszelkie problemy związane z brakiem czasu i pomysłów. Stwórz cotygodniowy kalendarz, w którym zaplanujesz częstotliwość wpisów (możesz dodawać je raz w tygodniu lub nawet kilka razy dziennie). Planowanie na początku każdego miesiąca pozwoli Ci wygenerować pomysły i ułożyć tematy tak, aby wpisy były różnorodne.

 

3. Nigdy nie zapominaj o skutecznym nagłówku

 

Dobry nagłówek to najmocniejsza promocja Twojego artykułu. Wpływa na szanse znalezienia Twojego wpisu w wyszukiwarce.

Pierwszą rzeczą, na którą potencjalny czytelnik patrzy, jest tytuł. Wykorzystaj w nim słowa kluczowe z długim ogonem, które przyciągną czytelnika i wskażą, o czym jest wpis. Słowa kluczowe „długi ogon” składają się z dłuższych fraz, które internauci wprowadzają w wyszukiwarkach, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje. Dobrym sposobem na przyciągnięcie uwagi czytelników jest użycie czasowników akcji i pytań.

Na przykład zauważ, jak skonstruowany jest tytuł tego wpisu Jak prowadzić bloga firmowego? Poznaj 10 kluczowych zasad! – dowiadujesz się z niego, jak prowadzić bloga firmowego (fraza: blog firmowy, fraza długiego ogona: jak prowadzić bloga firmowego) i wiesz, że tekst będzie posegregowany na 10 konkretnych porad. Ten tytuł mógłby brzmieć nieco mniej ,,klikalnie’’ – na przykład: Sposoby na prowadzenie bloga firmowego.

Dzięki użyciu ,,Jak?’’ i „Poznaj!” oraz znaków interpunkcyjnych (wykrzyknik i znak zapytania) tytuł nabiera dynamiki, jest konkretny i daje obietnicę – 10 porad.

 

Oto przykłady dobrych nagłówków:

  • Wyliczenia – 3 sprawdzone sposoby na prowadzenie bloga firmowego
  • Długi ogon + ton rozkazujący: Sprawdź, jak prowadzić bloga firmowego w branży kosmetycznej (doprecyzowanie rodzaju branży)
  • Powołanie się na kogoś, kto osiągnął sukces w danej branży: Zobacz, jak prowadzi bloga firmowego najlepsza agencja w USA!

 

4. Twórz wartościowy content

 

Dostarczanie cennych treści czytelnikom jest kluczem do sukcesu bloga biznesowego. To sposób na stworzenie wizerunku strony internetowej firmy jako wiodącego autorytetu w branży. Pisanie bloga firmowego o tym, co wiesz (i w czym wiesz, że jesteś dobry!), jest najłatwiejszym sposobem na zdobycie uznania wśród czytelników.

Załóżmy na przykład, że Twoja firma sprzedaje blaty betonowe (tak, oczywiście, są firmy, które się w tym specjalizują!), Na pierwszy rzut oka wydaje się to być mało sexy tematem, ale jest to twoja specyficzna, wąska działalność i jesteś ekspertem w tej dziedzinie.

 

Pisz treści na bloga firmowego:

  • o wyborze odpowiednich podkładek diamentowych do betonowego blatu,
  • o tym, jak zmieniające się warunki pogodowe mogą wpływać na beton,
  • o tym, jak wyglądają betonowe blaty w dowolnym miejscu na świecie.

 

Możesz nawet pójść trochę i napisać o tym, jak beton jest wykorzystywany w projektach artystycznych. Dla potencjalnego klienta to bardzo istotne i interesujące tematy, które faktycznie przydadzą mu się przy wyborze odpowiedniego blatu i szukaniu inspiracji aranżacyjnych.

Ponadto, jeśli dostarczysz czytelnikom treści, które mają charakter informacyjny i odpowiadają na ich szczegółowe pytania związane z Twoją branżą, nagrodzą Cię stając się lojalnymi klientami. Spraw, aby klienci zobaczyli, że jesteś profesjonalistą i rozwiązaniem konkretnego problemu.

 

5. Pisz krótkie treści, ale rób to często

 

Wpisy na blogu firmowym to nie eseje naukowe. Powinny one być zatem krótkie. Maksymalnie kondensuj treści, unikaj zbędnych, nic nie wnoszących sformułowań. Bloguj często i regularnie. Odbiorca treści on-line najczęściej jedynie skanuje zawartość witryny i wyłapuje najważniejsze frazy. Ocenia tekst pod kątem jego użyteczności. Zwracaj uwagę na każde pojedyncze słowo.

Staraj się używać od 250 do 500 słów w jednym wpisie. To tylko wytyczna, a nie reguła. Jeśli potrzeba 1000 słów lub więcej, aby przekazać wiadomość czytelnikom (tak jak w tym poście), to jest to całkowicie w porządku.

Jeśli chodzi o częstotliwość, najlepszą praktyką jest pisanie bloga firmowego z zachowaniem regularności, którą uważasz, że możesz utrzymać – raz w tygodniu na początek w zupełności wystarczy. Wybierz jeden, stały dzień na publikowanie wpisów i trzymaj się go. Wyszukiwarki indeksują i śledzą nowe treści – im częściej aktualizujesz swój blog i witrynę, tym wyższe są twoje rankingi, a tym samym pozycja w wynikach wyszukiwań w Google.

 

6. Zaangażuj cały zespół

 

Blog firmowy nie powinien być prowadzony wyłącznie przez jedną, odpowiedzialną za niego osobę. To szybko stanie się zbyt przytłaczające dla pracownika i wkrótce usłyszysz dwie wymówki przedstawione w punkcie 2. Daj każdemu szansę napisania i podzielenia się odpowiedzialnością za bloga. Zacznijcie od prowadzenie bloga firmowego razem!

Dosłownie każdemu. Od dyrektora generalnego do nowo przyjętego stażysty. Najlepszym sposobem na wykonanie tej pracy jest sporządzenie miesięcznej rotacji blogowej. Różne style pisania i charakter, które pojawią się w wyniku zwiększenia liczby blogujących ludzi, dodadzą więcej naturalności i „ludzkiej” głębi. Co więcej, im więcej osób zostanie blogerami, tym większa liczba pomysłów na treści. I to całkiem gratis.

 

7. Inspiruj się Twoimi klientami

 

Pamiętaj, że klienci są twoimi czytelnikami. Czasami mają oni bardzo konkretne i powtarzające się pytania. Nie odpowiadaj na nie tylko w sekcji FAQ. Zamiast tego odpowiedz na pytanie tworząc wyczerpujący i precyzyjny wpis na blogu, który dostarczy maksimum informacji w danym temacie. Prowadzenie bloga dla firm okazuje się być naprawdę skuteczne.

Wróćmy do przykładu firmy sprzedającej betonowe blaty. Klienci, z którymi miałeś do czynienia w przeszłości, chcieli wiedzieć, jak sprawić, by ich betonowy blat wyglądał ciekawiej. Możesz napisać post przedstawiający opcje dostępne dla nich – od osadzenia kolorowego szkła do stworzenia mozaikowego wzoru, stworzenia efektu marmuru lub użycia jarzącego się w ciemności agregatu. Odpowiedz na to zagadnienie, pokaż ciekawe aranżacje wykonane u Twoich klientów. Teraz ceni się autentyczność!

Sprawdź, czego szukają klienci, korzystając z wyszukiwarki. Przeanalizuj sugestie wyszukiwania (np. zaczynając wpisywać frazę ,,betonowe blaty’’ w Google) i powiązane wyszukiwania. Znajdź słowa kluczowe. Możesz użyć narzędzia, takiego jak Google Keyword Planner, aby znaleźć frazy, które zamieścisz w tytule artykułu na twoim blogu firmowym. Kieruj się potrzebami klientów – to naprawdę zwiększa zasięg!

 

8. Wizualizuj

 

Prostą techniką przekształcania potencjalnych czytelników w rzeczywistych klientów jest dostarczanie obrazów. Zdjęcia, wykresy, infografiki i filmy mają moc komunikowania się w inny, bardziej dosadny i trafiający do świadomości sposób niż słowa. Obrazy przyciągają odbiorców i stanowią dodatkowy sposób na przedstawienie pewnych procesów, czy zależności. Content graficzny ułatwia zrozumienie treści tekstowej. Firma produkująca blaty betonowe mogłaby nagrać krótki wideoporadnik o tym, jak dobrać rodzaj betonu do warunków panujących w mieszkaniu. Dobrą czytelnością będą cieszyły się także zbiory inspirujących zdjęć aranżacji nadesłanych przez klientów (tym samym zastosujesz także User Generated Content – a to sprzedaje!). Możesz sprawdzić też stockowe banki zdjęć.

P.S. Upewnij się że wszystkie obrazy, które używasz na swoim blogu firmowym, są twoją własnością prawną lub mają licencję Creative Commons.

 

9. Odpowiadaj na komentarze

 

Poproś swoich klientów, aby zostawiali komentarze za każdym razem, gdy publikujesz treść. Jest to sposób na uzyskanie bezpłatnych badań rynkowych i wglądu w opinie klientów, pochwały i skarg. Zawsze odpowiadaj na komentarze w uprzejmy i profesjonalny sposób, zwłaszcza w przypadku skarg. Traktuj je jako konstruktywną krytykę, nawet jeśli są raczej niegrzeczne. Utrzymuj wysoki poziom komentarzy. Jeśli za każdym razem zachowasz się z klasą, wpłynie to na wizerunek Twojej firmy. Pisanie bloga firmowego może naprawdę wpływać na działania marketingowe Twojej działalności.

 

10. Analizuj skuteczność

 

Użyj narzędzia statystyk internetowych, takiego jak Google Analytics, aby zmierzyć wydajność swojej witryny. Jest to bezpłatne i szybkie w instalacji narzędzie. Możesz go użyć do monitorowania skuteczności swojego bloga i zorientowania się, w jaki sposób ludzie znajdują Twój blog i jakie posty są najbardziej popularne. Z tych wszystkich informacji możesz ocenić, co było sukcesem i jak możesz poprawić swoje przyszłe posty na blogu.

To musisz wiedzieć o tym, jak pisać bloga firmowego. Mam nadzieję, że ten post dał ci kilka pomysłów na stworzenie udanego bloga biznesowego. Jeśli masz jakieś inne wskazówki, możesz zostawić komentarz. Teraz bloguj! Twoje zdrowie.

 

Powodzenia! Jeśli potrzebujesz fachowej pomocy w stworzeniu skutecznej strategii contentowej skontaktuj się z nami!