voice search voice control

 

Jeśli zajmujesz się marketingiem internetowym lub interesujesz się nowymi technologiami, to na pewno nie raz spotkałeś się z nowym trendem jakim jest Voice Search. W Polsce ten trend dopiero się rozwija, jednak na zachodzie, a szczególnie w USA, Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe, rewolucjonizuje sposób, w jaki ludzie korzystają z wyszukiwarek! Nie czekaj na boom w Polsce, już teraz zobacz, co to jest i jak działa Voice Search i zastanów się, jak to może wpłynąć na Twoją działalność.

 

Co to jest Voice Search?

 

Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe, to technologia rozpoznawania mowy, która umożliwia użytkownikom wyszukiwanie informacji w sieci za pomocą głosu zamiast pisania. Podstawą wyszukiwania głosowego jest technologia rozpoznawania mowy, która pochodzi z początku lat 60. XX wieku. Postępy w zrozumieniu języka naturalnego – zdolność systemu do rozumienia znaczeń słów na podstawie historii, kontekstu i sposobu ich wypowiadania – umożliwiły rozwój dzisiejszej technologii Voice Search i narzędzi wirtualnego asystenta.

 

Gdy urządzenie rozpozna komunikat – „Czy w ten weekend będzie padać?” – przeszuka internet pod kątem lokalnej prognozy pogody na nadchodzący okres od soboty do niedzieli. Technologia tego typu pozwala użytkownikom wykonywać także inne działania za pomocą poleceń głosowych przy użyciu aplikacji do tego przeznaczonej. Google już dawno wprowadziło taką funkcję. Ikona mikrofonu znajdująca się obok standardowego pola do wpisywania tekstu to oznaczenie funkcji, dzięki której możesz komunikować się ze znajomymi pisząc, a sztuczna inteligencja Voice Search zmienia słyszane dźwięki na tekst pisany.

 

voice search

Rozwój trendu Voice Search i pojawienie się Voice Control na przestrzeni ostatnich lat

 

Do tej pory wszystkie firmy technologiczne tworzące „wielką piątkę’’ (czyli Microsoft, Google, Amazon, Apple i Facebook) opracowały i wdrożyły asystentów głosowych Voice Search bazujących na AI (sztuczna inteligencja). Technologia Voice Search jest już szeroko stosowana, nie tylko do wyszukiwania fraz. Jak jeszcze może to działać?

 

Np. urządzenia Apple takie jak telewizor, czy inteligentny głośnik do odtwarzania muzyki są sterowane za pomocą asystenta Siri, który wyłapuje Twoje mówione polecenia i zarządza urządzeniami. Taki trend nazywany jest Voice Control, czyli sterowanie/kontrolowanie za pomocą głosu. Bazuje to na tej samej technologii, czyli zamianie mowy słyszanej na pisany tekst. Voice Search służy wyszukiwaniu, a Voice Control wydawaniu innych poleceń (np. przycisz muzykę, zmniejsz jasność ekranu etc.).

 

Statystyki z 2015 r. pokazują, że w ciągu zaledwie jednego roku wyszukiwania w Google Now, Siri i Cortana wzrosły z zera do 10% ogólnej liczby operacji wyszukiwania na całym świecie. To łącznie 50 miliardów wyszukiwań miesięcznie! Nawet kilkuprocentowy wzrost w odniesieniu do tak dużej skali robi różnicę i wyraźnie wskazuje na pewien trend, który warto obserwować.

 

W 2017 r. najpopularniejszym rodzajem wyszukiwania głosowego było wyszukiwanie muzyki, podczas gdy w 2018 r. ponad 40 procent użytkowników pytało asystenta głosowego o wskazówki.

 

Najnowsze dane pochodzące od PwC z 2019 r. mówią, że 65% osób w wieku 25-49 lat korzysta z technologii Voice Search co najmniej raz dziennie. Grupa osób w wieku 25-49 lat to osoby, które najczęściej deklarują codzienne wyszukiwania głosowe, następną liczną grupą są osoby w wieku 18-24 lat, a kolejną osoby 50+. Chociaż osoby w wieku 25-49 lat są najbardziej aktywnymi wyszukiwarkami głosowymi, to osobom w wieku 18-24 lat przypisuje się największy wpływ na szybkie wdrażanie nowych technologii. Dane te są globalne, w Polsce ten % jest niższy.

 

Ile osób w Polsce korzysta z Voice Search?

 

Około 28% Polaków deklarowało, że ma telefon, któremu może wydawać komendy głosowe, a 76% z tej grupy przyznało, że robi to regularnie – głównie do ustawiania nawigacji (np. Mapy Google) oraz wyszukiwania informacji (Voice Search). Bardziej zaawansowani użytkownicy korzystali z tego interfejsu do sterowania funkcjami telefonu (SMS, połączenia).

 

wyszukiwanie głosowe
Źródło: Raport strategiczny, Internet 2018/2019, IAB Polska

 

Większość Polaków co to jest Voice Search i używa go do nawigacji oraz wyszukiwania informacji w internecie. Pamiętaj o tym trendzie i już teraz przygotuj swoje strony pod wyszukiwanie głosowe! O tym,  jak Voice Search wpływa na SEO pisaliśmy w osobnym artykule.

 

Również trend Voice Control jest w Polsce coraz bardziej zauważalny. Nawet jeśli tylko 8% Polaków ma inteligentne urządzenia bazujące na wirtualnym asystencie takim jak Siri od Apple, to nadal jest to grupa ponad 400 000 Polaków!

 

Co to jest voice search
Źródło: Raport strategiczny, Internet 2018/2019, IAB Polska

 

Ciekawym wnioskiem z raportu IAB na temat zastosowania Voice Search w Polsce było natomiast to, że ci, którzy mają je w domach, korzystają z nich bardzo intensywnie, nawet kilka razy dziennie. Jak widać, na tę chwilę jest to sprzęt dla trendsetterów. Większość konsumentów jeszcze nie zna zalet posiadania takiego urządzenia. Dane sprzedażowe pokazują wzrastające zainteresowanie dedykowanymi głośnikami, mimo braku obsługi języka polskiego każdego miesiąca ponad 1000 sztuk Google Home i Amazon Alexa znajduje nabywców (dane dla Allegro, za TradeWatch, luty 2019), a liczba ta szybko rośnie. W momencie kiedy inteligentne urządzenia będą dostępne na szerszą skalę, konsumenci poznają ich możliwości, a tym samym wzrośnie ich penetracja.

 

Voice Search a Voice Control w praktyce

 

Warto pamiętać, że Voice Search bazuje na mowie naturalnej. Inaczej piszemy i mówimy. Dlatego też polecenia, jakie wydajemy naszemu urządzeniu, lub frazy jakie mówimy, aby Google je wyszukało, będą brzmiały inaczej niż pisany tekst. Wyszukiwanie głosowe często posiada formę pytań. Jest to bardzo ważna informacja w kontekście direct answers.

 

Oto przykłady jak działa Voice Search:

Wyszukiwanie pisane Wyszukiwanie Voice Search
Wegańskie menu Kraków Gdzie zjem wegański obiad w Krakowie
Dentysta 24 h tanio Gdzie znajdę całodobowego dentystę tanio
Buty Nike promocja Gdzie kupię buty Nike w promocji
Noclegi Zakopane sauna Jaki nocleg w Zakopanem z sauną

 

Jak widzisz, wspomniana wcześniej mowa naturalna ma wpływ na frazy stosowane w Voice Search. Korzystając np. z asystenta Google musisz podawać zapytania tak, jakbyś pytał znajomego – wprost i w naturalnym szyku zdania. Wyszukiwanie pisemne bardziej przypomina pewien klucz, podajemy frazy, którymi mamy nadzieję wyszukać pożądane informacje.

 

Voice Control działa bardzo podobnie. Gdy włączona jest funkcja sterowania głosem, możesz wypowiadać polecenia tak, jakbyś wykonywał akcję dotykową. Na przykład, aby uzyskać dostęp do wyszukiwania Spotlight na ekranie głównym, powiedz „Przesuń w dół”. Lub, aby uzyskać dostęp do menu długo naciśniętego dla niektórych aplikacji, powiedz „Długie naciśnięcie [nazwa aplikacji]”. Sterowanie głosowe nie zmienia sposobu, w jaki działa klasyczna obsługa przez dotyk.

 

Oto przykłady podane przez Apple, którymi wyjaśnia, jak w praktyce wygląda stosowanie Voice Control:

 

  • Aby włączyć lub wyłączyć sterowanie głosowe po wstępnej konfiguracji, możesz użyć „Hej Siri”,
  • Chcąc zablokować urządzenie, powiedz „Zablokuj ekran”,
  • Powiedz „Hej Siri, włącz sterowanie głosowe”, aby obudzić urządzenie,
  • Natomiast jeśli chcesz włączyć słuchanie, możesz powiedzieć „Idź spać” lub „Obudź się”. Funkcja odsłuchu nie wyłącza się, ale plecenie „idź spać” usypia mikrofon, dopóki nie obudzisz urządzenia poleceniem i nie powiesz „hej Siri’’ lub „obudź się’’.

 

Podsumowanie – czy warto korzystać z technologii Voice Search?

 

Dane mówią same za siebie. Ten trend rozwija się także w Polsce. Jeśli prowadzisz biznes w internecie, nie możesz bagatelizować tej technologii. Ma ona wpływ na SEO. Więc jeśli Twoja strategia i skuteczne działania marketingowe w dużej mierze opiera się na pozycjonowaniu poprzez content, to musisz dowiedzieć się, jak Voice Search wpłynie na zachowania użytkownika w wyszukiwarce.

 

Zajrzyj do naszego artykułu na ten temat – Jak Voice Search zmienia marketing cyfrowy?