automatyzacja marketingu marketing automation

 

Automatyzacja marketingu, znana także jako marketing automation, to jeden z najbardziej rozwojowych trendów w branży reklamy i biznesu internetowego. Co kryje się za tym pojęciem? W tym artykule tłumaczymy, na czym polegają działania marketing automation!

 

Co to jest automatyzacja marketingu?

 

To prowadzenie różnego rodzaju działań marketingowych (głównie w internecie) przy zastosowaniu specjalnego oprogramowania bazującego na algorytmach i sztucznej inteligencji. Celem automatyzacji jest zwiększenie efektywności prowadzonych kampanii marketingowych. Dzięki matematycznym procesom zachodzącym w trybie natychmiastowym, automatyzacja jest w stanie pomóc w obsłudze kampanii reklamowych prowadzonych na bardzo dużą skalę, a także lepiej wykorzystać potencjał nawet tych najmniejszych.

 

Systemy do automatyzacji marketingu gromadzą dane na temat użytkowników takie jak: zainteresowania konsumentów, czynniki demograficzne czy rodzaje czynności podejmowanych na danej stronie internetowej. Na podstawie tych danych i analiz oprogramowanie do automatyzacji marketingu identyfikuje potencjalnych klientów, a następnie kieruje do nich odpowiedni, spersonalizowany przekaz marketingowy.

 

Wyręcza tych samym wiele osób zaangażowanych w ręczną wysyłkę np. newsletterów lub kampanii banerowych. Systemy do automatyzacji marketingu często same decydują kiedy, do kogo i jaką reklamę skierować. Oszczędza to dużo czasu, ponieważ specjalista do spraw marketingu nie musi poświęcać długich godzin na analizy – inteligentny system robi to automatycznie i od razu wyciąga wnioski.

 

Zalety stosowania automatyzacji marketingu

 

Poprawnie skonfigurowany system automatyzacji może wyraźnie usprawnić kampanie reklamowe i znacznie zwiększyć sprzedaż. Dodatkowo dostarcza pracownikom agencji reklamowych oraz działów marketingu i sprzedaży bardzo wartościowe dane na temat użytkowników.

 

Automatyzacja pozwala kierować spersonalizowane reklamy do różnych grup docelowych – automatycznie dopasowuje tekst, grafikę oraz porę wysłania wiadomości. Np. jeśli pada deszcz, algorytm o tym wie (na podstawie danych z Google) i może wysłać reklamę o treści „Ania, nie moknij! Wpadnij na kawę do Costa Coffee’’ lub tym podobne komunikaty uwzględniające lokalizację oraz dane na temat użytkownika takie jak jego imię lub wiek.

Pozostałe funkcje automatyzacji marketingu tu:

  • możliwość szczegółowego monitorowania i analizowanie zachowania internautów odwiedzających daną stronę www,
  • segmentowanie potencjalnych klientów m.in. ze względu na zainteresowania czy dane demograficzne,
  • automatyczne tworzenie ofert i reklam (grafiki, newslettery, sms-y) w oparciu o powyższe dane,
  • tworzenie i wysyłka newsletterów oraz e-maili,
  • tworzenie rozbudowanych list e-mailingowych oraz baz danych klientów, 
  • monitorowanie reakcji odbiorcy e-maili (współczynniki otwarć / odrzuceń, współczynnik klikalności).

Jakie działania można zautomatyzować dzięki marketing automation?

 

Narzędzia do automatyzacji marketingu nie tylko szczegółowo i precyzyjnie analizują dane o użytkownikach.

 

Na podstawie tych danych, systemy automatycznie:

  • tworzą dynamiczne formularze kontaktowe na stronie www,
  • segmentują kontakty i wysyłkę wiadomości e-mail,
  • tworzą dynamiczne wiadomości,
  • tworzą dynamiczne ramki produktowe na stronie www,
  • wysyłają wiadomości e-mail np. przypomnienie o porzuconym koszyku,
  • odpowiadają za całą komunikację posprzedażową (czyli wiadomości typu „oceń zakup” lub „dawno Cię u nas nie było), 
  • realizują scenariusze komunikacji stworzone np. przez strategów odpowiedzialnych za kampanię, 
  • dobierają kanały komunikacji – oceniają, czy lepiej będzie wysłać wiadomość mailem, czy wiadomością push na telefonie.

Zagrożenia związane ze stosowaniem marketing automation

 

Jak widzisz, stosowanie systemów do automatyzacji marketingu może zaoszczędzić naprawdę wiele czasu i pomaga prowadzić zaawansowane kampanie o wielu scenariuszach. Czy jest więc się czego obawiać? Jak już wiemy, za wysyłkę reklam odpowiada w tym przypadku robot. Sztuczna inteligencja i algorytmy bazują na matematycznych obliczeniach i sprawności komputerów oraz oprogramowania samego w sobie.

 

W przypadku jeśli w systemie wystąpi błąd, reklama może trafić na masową skalę np. do błędnie dobranej grupy docelowej. Załóżmy, że wystąpił błąd i reklama szminki trafia do grupy mężczyzn zamieszkujących wsie w wieku 50+. Tym sposobem można przepalić bardzo duże budżety i zaliczyć branżową wpadkę.

 

Jednak te same błędy mogą przydarzyć się nawet jeśli kampania prowadzona jest tradycyjnie. W zasadzie, podobnie jak w przypadku np. samolotów, ryzyko wystąpienia błędu jest mniejsze niż w przypadku ludzi. Mimo wszystko należy sprawdzać kampanie i nie ufać systemowi w 100%. Obsługa specjalisty nadal jest bardzo wskazana i niejednokrotnie pomaga uchronić się przed failem. Najczęściej błędy zdarzają się w sytuacji, gdy system jest źle ustawiony od początku. O najczęściej zdarzających się błędach napisaliśmy w osobnym artykule: Najczęstsze błędy w automatyzacji marketingu i jak im zapobiec.

 

Jaki program do marketing automation wybrać?

 

Na rynku dostępnych jest wiele oprogramowań tego typu. Do najpopularniejszych należą:

  • Hubspot
  • Chatfuel
  • GetResponse
  • Marketo
  • Unbounce
  • Pardot
  • Ontraport
  • ActiveCampaign

 

Każdy z nich ma swoje wady i zalety. Wszystko zależy od Twoich potrzeb oraz funkcjonalności systemu. Na pewno jednym z najbardziej rozbudowanych i dających największe możliwości jest HubSpot, którego jesteśmy zwolennikami. Nie jest to jednak najtańsza opcja – bardziej ekonomiczną wersją jest równie przystępny GetResponse. W kolejnym artykule przyjrzymy się wadom i zaletom każdego z tych systemów.

 

Zachęcamy Cię do zainteresowania się tą tematyką – automatyzacja marketingu to przyszłość!