Reguła trzech kliknięć to umowna zasada tworzenia użytecznych stron internetowych. Według niej strona internetowa powinna być zaprojektowana tak, by odwiedzający ją Internauta był w stanie znaleźć interesujące go informacje za pomocą nie więcej niż trzech kliknięć. Jeśli tak się nie dzieje, to według zasady Internauta irytuje się i opuszcza stronę. Reguła ta powstała około 2000 roku. Czy nadal jest aktualna? Najnowsze badanie przeprowadzone przez Nielsen Norman Group wskazuje, że niekoniecznie…

 

Zasada 3 kliknięć

 

Choć zasada trzech kliknięć została ochoczo przyjęta przez designerów i funkcjonuje od lat, to tak naprawdę nie ma wielu badań na jej poparcie. Co więcej, w praktyce bywa trudna do zaimplementowania, ponieważ często prowadzi do tworzenia rozbudowanego menu strony, co nie jest wygodne w użytkowaniu. Reguła nie uwzględnia też innych czynników, wpływających na utrzymanie Internauty na stronie – takich jak choćby wartościowa treść i jej unikalność, czy szybkość ładowania się poszczególnych podstron. Nielsen Norman Group – firma zajmująca się badaniami UX – wzięła pod lupę tę zasadę i w sierpniu 2019 opublikowała raport. Z badania wyłania się wniosek, że rzeczona zasada nie powinna być ślepo implementowana podczas projektowania stron.

 

Zasada 3 kliknięć do lamusa?

 

Nielsen Norman Group krytykuje zasadę 3 kliknięć na przykładzie oficjalnej strony Nowego Jorku. Jeśli mieszkaniec miasta chce zgłosić zepsuty wodomierz, zajmuje mu to rzeczywiście 3 kliknięcia. Nie oznacza to jednak, że te trzy kroki są proste. Internauta musi dokładnie czytać rozbudowane menu, wśród wielu opcji znaleźć interesującą go kategorię, i w trzecim kroku znów scrollować długą listę tematów związanych z życiem w mieście. Przeklikiwanie się po rozbudowanym menu jest po pierwsze żmudne i czasochłonne, a po drugie – tego typu menu nie radzą sobie dobrze na urządzeniach mobilnych, co w dzisiejszych czasach jest kluczowe. Wniosek? Usilne trzymanie się reguły 3 kliknięć przez designerów strony przynosi skutek odwrotny do zamierzonego – strona traci na dostępności i wygodzie użytkowania.

Zasada 3 kliknięć na przykładzie oficjalnej strony Nowego Jorku

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli nie reguła trzech kliknięć, to co?

 

Analitycy UX-owi są w większości zgodni – reguła 3 kliknięć jest dobrą zasadą, którą warto mieć z tyłu głowy podczas projektowania stron www. Zasada cały czas przypomina o tym, by myśleć o odbiorcy i maksymalnym ułatwianiu mu poruszania się po stronie. Ślepe trzymanie się tej wytycznej jest jednak zgubne – nie sprawdza się ona we wszystkich serwisach i przypadkach. O czym w takim razie pamiętać, jeśli nie o zasadzie 3 kliknięć ? Nielsen Norman Group wymienia kilka wytycznych:

 

  1. Upewnij się, że pozycje menu mają adekwatne, zrozumiałe dla odbiorcy nazwy.
  2. Wyraźnie wskaż odbiorcom, w którym elemencie strony się aktualnie znajdują – np. poprzez subnawigację.
Przykład subnawigacji na stronie Zalando
Zalando – przykład subnawigacji na stronie

3. Stosuj tzw. megamenu w miejsce menu rozwijanych – megamenu pozwalają na zapoznanie się z zawartością strony już na pierwszy rzut oka.

Przykład megamenu na stronie Moleskine

4. Grupuj kategorie tematycznie i zaprojektuj je tak, by były przyjazne dla oczu – jeśli projektowana przez Ciebie strona posiada dużą ilość informacji na zróżnicowane tematy, pomyśl o ich pogrupowaniu i stworzeniu estetycznej podstrony, która pomoże odbiorcy w nawigacji i pozwoli mu na łatwy powrót do punktu wyjściowego.

Przykład estetycznie pogrupowanych kategorii na stronie Ministerstwa Cyfryzacji

5. Pamiętaj o szybkości ładowania się podstron. 3 kliknięcia , z których każde ma długi czas ładowania wywołują większy dyskomfort, niż 5 kliknięć, które szybko się ładują.

 

Czy zasada ta przestaje obowiązywać?

 

Oczywiście – TO ZALEŻY 🙂 Reguła ta jest wciąż dobra i przydatna, ale jest też zbyt ogólna, i nie nadaje się do stosowania we wszystkich projektach. Badacze UX podkreślają, że dzisiaj ważniejsze od skupiania się na konkretnej liczbie kliknięć jest upewnienie się, że menu i nawigacja po stronie jest dobrze zorganizowana, treść na stronie jest adekwatna do jej tematyki, a rozbudowane kategorie są zgromadzone i posortowane tematycznie. W naszym artykule sprawdź też jak wygląda optymalizacja działań marketingowych.