storytelling

Dlaczego temat storytellingu w marketingu wraca tak często? I czy faktycznie opowiadanie historii jest rozwiązaniem, które ociepli wizerunek Twojej marki i spowoduje wzrost konwersji? Okazuje się, że za tym trendem stoją twarde dowody, a storytelling nie jest tylko buzzwordem. To rozwiązanie nie tylko działa, ale też wbrew obiegowej opinii – wcale nie wymaga bardzo skomplikowanych zabiegów narracyjnych. Dowiedz się, jak wykorzystać storytelling do wypromowania Twojej marki.

 

Wykorzystanie storytellingu do wypromowania marki

 

Nawet przy ogromnych zasięgach i potężnych budżetach remarketingowych, klient mimo wystawienia na stałą ekspozycję marki może dalej nie czuć się zainteresowany zakupem. Dlaczego? Pierwszym pytaniem, które warto sobie zadać, jest „Czy Twój klient jest w centrum narracji, jaką sprzedaje marka?”. Klienci o wiele częściej wybierają marki, w których to oni są bohaterami swojej historii, a marka jest narzędziem, które w swoich działaniach marketingowych pozwoli mu ten cel osiągnąć. Tak więc celem samym w sobie nie jest, aby klient zakupił produkt, ale spełniał założony przez siebie cel z jego pomocą.

 

Przykład kampanii Allegro wykorzystującej storytelling

 

Kolejnym ważnym elementem storytellingu jest wprowadzenie emocji. Twoi klienci są ludźmi z krwi i kości, więc nie zawsze kierują się racjonalnymi przesłankami przemawiającymi za kupnem akurat Twojego produktu. Większość decyzji, które podejmą, będzie opierać się o emocje i uczucia. Wykorzystanie historii angażujących emocje odbiorcy jest absolutnie kluczowe w storytellingu marki. Dobra historia często może bezpośrednio przekładać się na budowanie pozytywnej opinii o marce. Odwraca też uwagę od jej ciemniejszej strony i wad. Nie bez powodu ludzie przez wiele lat myśleli, że składająca się głównie z cukru Coca-Cola nie jest szkodliwa dla zdrowia. Opowieść, którą przedstawiała marka w swoich reklamach, mocno odwracała od tego uwagę.

 

Kampania Allegro jako przykład wyjątkowo skutecznego storytellingu

 

Na polskim rynku wymienione powyżej zabiegi storytellingowe świetnie rozumie i stosuje Grupa Allegro, co udowodniła choćby kampanią „Czego szukasz”. Idealnym przykładem świetnego storytellingu jest świąteczny spot z 2016 roku, który odbił się szerokim echem na całym świecie. Historia staruszka, któremu Allegro pomogło zrealizować swój cel porozmawiania z wnuczką urodzoną w Wielkiej Brytanii, doskonale wykorzystuje ładunek emocjonalny, który niezwykle korzystnie wpłynął na wizerunek marki.

 

Storytelling i jego znaczenie w marketingu

 

Rozwiązania storytellingowe to nie tylko mityczna opowieść o bohaterze zmierzającym do swojego przeznaczenia, zintensyfikowana wzbudzaniem emocji. W historii warto dodatkowo podpierać się danymi. Metodologia Data-Driven Storytelling pozwala markom zebrać dane, które pomogą w dobraniu najbardziej angażującej historii dla ich odbiorców. I tak na przykład w kampanii „Lookback” Google Trends zebrało najbardziej wartościowe dane wyszukiwań z poprzedniego roku, aby stworzyć poruszające historie w formie wideo, które podsumowały rok. Dzięki temu podsumowanie Year In Search 2016 miało 16 milionów wyświetleń, a Year In Search 2019 – już 152 miliony. Jest to jednak tylko jeden przykład rosnącego w siłę storytellingu. Odbiorcy nie potrzebują częstej zmiany formatu, jeśli już określony typ opowieści do nich trafia.

 

Kolejnym wartym uwagi ruchem jest Customer-Led Storytelling. 92% procent ludzi ufa opinii wydanej przez swoich znajomych. Nawet jeśli nie ma ona podparcia eksperckiego, które mogłoby się pojawić na przykład w reklamie. Dlatego, jeśli damy odbiorcom narzędzia, aby sami opowiadali o marce – na przykład dzieląc się swoją opinią w mediach społecznościowych – mamy jeszcze większą szansę na sukces. I to bez stosowania skomplikowanych narzędzi storytellingowych ani pisania scenariuszy – wystarczy zachęcić zadowolonych klientów, żeby opowiedzieli swoją historię.

 

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapytać najbardziej zaangażowanych z nich o zgodę na wykorzystanie wizerunku. Podzielenie się ich historią w oficjalnych kanałach komunikacji Twojej firmy to gratka dla fanów. Dzięki temu autentyczne opowieści tylko potwierdzą, że Twój produkt zasługuje na uwagę.