Nowe płatności dla e-commerce

 

 

Handel się zmienia. Nie tylko ten internetowy. Także w kanale offline bardzo dużo się dzieje. To, o czym każdy przedsiębiorca i specjalista powinien pamiętać, to dynamiczny rozwój nowych metod płatności, który wpływa na kształt modeli biznesowych. Zmienia się sposób, w jaki klienci chcą płacić za usługi, a to wiąże się z reorganizacją procesu sprzedaży i finalizowania transakcji. Oto nowe metody płatności, które zrewolucjonizują e-commerce!

 

Nowoczesne formy płatności bez gotówki

 

Instytut IBRIS w swoich badaniach wykazuje, że nawet co piąty Polak nie ma przy sobie gotówki, kiedy wychodzi z domu na zakupy. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wiele się zmieniło. W 2009 roku 64% osób za zakupy płaciło gotówką (dane Warszawskiego Instytutu Bankowości). 35% osób poniżej 26 roku życia korzysta wyłącznie z płatności bezgotówkowych. Za zakupy smartfonem płaci już blisko 4,5 miliona Polaków.

 

Nowe metody płatności takie jak Blik, opaska płatnicza, smartwatch są bezpieczne, wygodne i lubiane przez klientów. Sklepy, jeden po drugim, dostosowują się do tych trendów.

 

Blik oraz płatności mobilne z wykorzystaniem specjalnych aplikacji, np. Apple Pay oraz Google Pay

 

Zalety korzystania z tych metod płatności opisuje Bartosz Turek (Związek Firm Pośrednictwa Finansowego Open Finance) w rozmowie dla www.finanse.egospodarka.pl:

 

„Możemy używać ich podobnie, jak zbliżeniowych kart płatniczych, jednak do płatności używamy urządzenia mobilnego lub smartwatcha, na których mamy zainstalowaną aplikację z „przypiętą” kartą. Do terminala płatniczego zbliżamy urządzenie i zatwierdzamy płatność np. kodem PIN, którym również odblokowujemy ekran lub w przypadku iPhonów, w zależności od modelu, metodą rozpoznawania linii papilarnych lub rysów twarzy właściciela telefonu. Co ważne, w taki sposób dokonamy zatwierdzenia transakcji również powyżej 50 zł”.

 

Co ciekawe, w Chinach nowe płatności dla e-commerce poprzez skanowanie rysów twarzy jest już całkiem popularna. Sieci KFC w ponad 300 lokalizacjach na terenie kraju oferują możliwość płacenia… uśmiechem! Aplikacja Smile to Pay to technologiczna ciekawostka, która z pewnością za kilka lat zagości także w Polsce.

 

Nowe metody płatności
Źródło: https://techorner.com/2019/08/14/just-smile-to-pay/

 

To szybkie, wygodne rozwiązanie, a finalizacja transakcji trwa kilka sekund, z zachowaniem niemal całkowitego bezpieczeństwa transakcji. To właśnie bezpieczeństwo cechuje nowe modele płatności. Potwierdzają to klienci. Płatności i transakcje bezgotówkowe są uważane za wygodne i bezpieczne przez 65% Polaków. Banki wprowadziły szereg zabezpieczeń, aby nasze środki były znacznie lepiej chronione niż gotówka w portfelu, którą łatwo wykraść.

 

Opaską płatniczą zapłacisz już nie tylko na festiwalach

 

Opaski stały się popularne początkowo na letnich festiwalach muzycznych. Było to rozwiązanie, dzięki któremu kolejki były krótsze, a festiwalowicze nie musieli martwić się o to, że zgubią gotówkę.

 

Jak to działa? Przy pomocy silikonowych opasek (np. Mastercard) zakładanych na rękę można płacić zbliżeniowo w punkcie, który obsługuje taki model płatności. Działa to jak karta przedpłacona – należy zasilić ją gotówką o określonej kwocie, a po doładowaniu można płacić wygodnie w punktach w ramach kwoty jaką wpłaciliśmy.

 

Zbliżone rozwiązanie, ale umożliwiające płacenie środkami z konta osobistego, w swojej ofercie posiadają niektóre banki. mBank na przykład, oferuje swoim klientom Smart Band, czyli opaskę do płatności zbliżeniowych, która działa dokładnie tak samo, jak karta płatnicza.

 

Modele subskrypcyjne i nowe formy płatności on-line

 

Związanym z nowoczesnymi formami płatności trendem jest model subskrypcyjny, który staje się coraz częściej wykorzystywany. Chodzi o to, że klienci nie lubią wiązać się długofalowymi umowami – zamiast wykupić abonament na TV z 3 letnią umową u popularnego operatora, wolą co miesiąc opłacać Netflixa. Wtedy łatwiej zrezygnować, bez zbędnej biurokracji.

 

Co ciekawe, Polacy bardzo lubią korzystać z tzw. bramek płatniczych. Tzw. „płatności w okienku” to deklarowana aż przez 80% respondentów metoda płatności. Autorzy raportu wyszczególnili preferencje konsumentów, związane z nowymi metodami płatności, w zależności od typu wykorzystywanych subskrypcji.

 

Jesteśmy coraz bardziej nowocześni, ale nadal płacimy tradycyjnie

 

Ważne, aby o tym pamiętać i w ferworze cyfrowej transformacji zbytnio nie odbiec od realiów. To prawda, że jako społeczeństwo coraz częściej korzystamy z cyfrowych technologii, jednak biorąc pod uwagę całe polskie społeczeństwo, widzimy, że usługi takie jak prąd, gaz, telewizja, telefon i czynsz są najczęściej opłacane są w placówce (51% wskazań)!!!

 

Nadal wielu Polaków to osoby dość konserwatywne i potrzeba jeszcze około dekady, aby faktycznie nowe modele płatnicze zdominowały rynek. Warto jednak pamiętać o tym już teraz – dla biznesu 10 lat to wcale nie taka długa perspektywa, a przygotowania należy rozpocząć dużo wcześniej.

 

Z kolei usługi cyfrowe i te, które dopiero pojawiają się na rynku, częściej opłacane są w sposób cyfrowy. Nadal jednak płatność w punkcie obsługi zyskuje najwyższą notę, co spowodowane jest najprawdopodobniej przyzwyczajeniem konsumentów do tej formy. Równie często korzystamy ze specjalnych platform (np. biletomaty) umożliwiającymi skorzystanie z płatności.

 

Ulubionymi metodami płatności Polaków nadal są:

  • przelewy bankowe (43%),
  • bankowość elektroniczną (27%),
  • płatności kartą (26%).

 

Rośnie także popularyzacja kart i dedykowanych im rozwiązań. Takich, które dają możliwość samoodnawiającego się zamówienia towaru lub usługi (czyli płatność jest automatycznie pobierana z konta przy kolejnym miesiącu rozliczeniowym). To pokazuje kierunek w jakim zmierzamy. Pamiętaj o tym, projektując swoje strategie marketingowe i biznesowe na najbliższe lata.

 

Sprawdź też jak przygotować strategię inbound marketing.