Marketing zmienia się z roku na rok! Tempo zachodzących zmian stale przyspiesza. Jeśli chcesz wiedzieć co dzieje się w tej chwili w branży reklamy i jakie trendy będą kształtować nadchodzące lata, koniecznie przeczytaj ten artykuł!
W marketingu internetowym dzieje się naprawdę sporo! Trendy takie jak ePrivacy, inbound marketing, śledzenie bez plików cookie, telewizja programmatic, programmatic buying, a także wiele innych z pewnością zmienią sposób działania agencji reklamowych w tym i w nadchodzącym roku.
Przyjrzyjmy się tym trendom po kolei!
1. Programmatic DOOH trafi do głównego nurtu
W marketingu pojęcie OOH (out-of-home, czyli reklama poza domem) nie jest niczym nowym. Przez lata reklama OOH uplasowała się jako niezwykle skuteczne medium. Ale teraz OOH wkracza w przyszłość z opartym na technologii programmatic cyfrowym out-of-home (DOOH).
Do tej pory rozwój DOOH był ograniczony i ta metoda nie należała do głównego nurtu marketingu. Jednak wraz z postępem w całej dziedzinie programmatic i upowszechnieniem się tej technologii, DOOH staje się coraz bardziej dostępny dla kupowania mediów i efektywnego pomiaru.
Po raz pierwszy w 2018 roku programmatic DOOH wyprzedził klasyczny OOH. A ponieważ marki takie jak Innocent czy Mercedes Benz wdrożyły go z powodzeniem, nie ma wątpliwości, że DOOH stanie się normą dla reklamy zewnętrznej w 2019 i w kolejnych latach.
Zwracaj także uwagę na nowe innowacje w tym zakresie, które na pewno będą się pojawiać. Dzięki nieustającym zmianom w reklamie mobilnej (coraz dokładniejsza lokalizacja i personalizacja), technologiom, które chronią dane i automatycznym zakupom mediów wiemy, że DOOH to przyszłość.
2. Połączona z kanałami online telewizja i reklamy programmatic
eMarketer przewiduje, że do 2020 amerykańscy reklamodawcy wydadzą 3,8 mld USD na reklamy w telewizji, co oznacza wzrost o 236% w stosunku do 2017 r. Trend ten nie tyczy się tylko USA, na całym globie wydatki na reklamę TV rosną! To mit, że ten kanał odchodzi do lamusa. Wiele z tych wydatków będzie pochodziło online’owych kanałów programmatic.
Wraz z wejściem na rynek takich firm jak Sky AdSmart i The Trade Desk, reklama programmatic TV stała się nagle bardziej dostępna dla reklamodawców. Możliwość segmentowania odbiorców i mierzenia efektywności w połączeniu z wykorzystaniem innych kanałów online przenosi reklamę telewizyjną w nowy wymiar.
3. Ostatni dzwonek dla plików cookies
O śmierci plików cookies słyszy się od lat. Czy 2019 będzie przełomowym rokiem, w którym wszystkie ostrzeżenia się urzeczywistnią? Tego jeszcze nie wiemy. Polityka e-privacy jest w trakcie dynamicznych zmian i lada dzień branżę marketingu może sparaliżować informacja o tym, że przetwarzanie danych o użytkownikach w takiej formie w jakiej znaliśmy to do tej pory zostało zabronione.
Pliki cookies zwiększają możliwości reklamy omnichannel. Dzięki możliwości śledzenia zachowań użytkowników na różnych urządzeniach i łączeniu je w jedną ścieżkę reklamy stają się ultra skuteczne, zwłaszcza jeśli mowa o działaniach retargetujących. W dobie reklamy mobilnej staje się to niezaprzeczalnym trendem. Wykorzystajcie go w pełni, ale miejcie w zapasie strategię awaryjną na wypadek nieoczekiwanych zmian w prawie (taką strategią może być inbound marketing).
4. Działania in-house i on-demand
Rosnącym trendem w Stanach są usługi in-house i on-demand, czyli praca wykonywana z domu oraz na żądanie. Coraz więcej firm korzysta z usług osób pracujących jako freelancerzy. Z raportu „State of in-housing’’ wynika, że 91% firm zaczęło realizować część swoich działań w systemie in-house.
Pracownicy oraz pracodawcy chwalą sobie tą metodę pracy. Praca zdalna oraz wykonywanie pojedynczych działań ,,na zamówienie’’ to:
- Usuwanie silosów,
- usprawnianie przepływu pracy,
- zmniejszanie kosztów produkcji,
- miejsce na większą kreatywność i innowacyjność w przestrzeni reklamowej online.
Również marketing on-demand stał się tym czego klienci poszukują. Wolą nawiązać współpracę z agencją, z którą rozliczają się „na fakturę’’, bez długofalowo wiążących umów. Klient zamawia daną usługę (np. stronę www), po czym agencja wykonuje ją, często poprzez korzystanie z usług pracowników działających w systemie in-house.
Format wideo odnosi sukces drugi rok z rzędu
Popularność krótkich i angażujących form wideo rośnie. Emarketer.com prognozował, że w 2019 r. wydatki na reklamę wideo wzrosną do 13,43 miliarda dolarów – przy czym formaty mobilne i content społecznościowy stanowiły znaczną część tych nakładów.*
To, na ile te prognozy były trafione (sukces wideo jest niepodważalny) będziemy wiedzieć w momencie opublikowania pierwszych oficjalnych raportów podsumowujących 2019.
W przypadku reklam graficznych reklamy banerowe video działają lepiej niż reklamy statyczne. W rzeczywistości każdy rodzaj wideo jest bardziej skuteczny bez względu na medium w jakim zostaje opublikowany.
Duopol – Facebook i Amazon trzymają kontrolę
Na początku 2018 r. wszyscy mówili o wzroście Facebooka i Google oraz ich ,,trzymaniu pieczy’’ nad reklamą cyfrową. Jednak w związku z niekończącymi się kontrowersjami na Facebooku i rozwojem Amazon PPC, możemy zobaczyć, że ukształtowała się nowa para, która przejmie globalne stery w 2019 roku i później.
Według searchengineland.com, w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji 56% kupujących używa już Amazon do wyszukiwania produktów. Powstają nowe możliwości reklamowe oferowane przez Amazon. Także w 2020 możemy spodziewać się wzrostów na tym tle. Co prawda w Polsce niewielki % korzysta z Amazon, jednak pokazuje to pewien trend wśród konsumentów, którzy zaczynają korzystać z innych miejsc wyszukiwania produktów niż Google (np. bezpośrednio na stronach takich jak Allegro lub Opineo).
Wniosek
Reklama online to stale rozwijająca się branża. Nowe technologie, pomysły i firmy konsekwentnie kwestionują status quo.
Rzeczywiście, śledzenie i wyprzedzanie tych trendów i wdrażanie ich do własnych strategii marketingowych może okazać się trudne. Dlatego kluczem jest posiadanie odpowiedniej technologii. Taką mogą być m.in. systemy CRM, które stały się hitem marketingu internetowego ostatnich lat.