lifestyle trendy 2020

 

Weszliśmy w nową dekadę. Rok 2020 to wejście w zupełnie nową erę, erę technologii i nowej świadomości konsumenckiej. Jakie lifestylowe trendy będą rozwijać się w najbliższych latach i jak może to wpłynąć na działania marketingowe? Oto krótka prognoza.

1. Elektryczne pojazdy miejskie stworzą nowe formy dostawy dóbr i usług

 

Na polski rynek trafia coraz więcej elektrycznego sprzętu, którym mieszkańcy miast poruszają się na co dzień. Bezapelacyjnym hitem są hulajnogi elektryczne. Dawniej były one postrzegane jako ciekawy gadżet i miejska atrakcja dla turystów. Teraz coraz więcej osób korzysta z nich na co dzień. To łatwy i szybki sposób na poruszanie się po zatłoczonych metropoliach. Dzięki hulajnogom elektrycznym można przemierzać bez wysiłku długie dystanse. Zapewne już lada moment dostawcy Uber Eats podjadą pod nasze drzwi właśnie na hulajnogach.

 

Dzięki nowym formom transportu możliwe stanie się dostarczanie towaru w inny niż dotychczas sposób. Tak jak kierowcy aut rozwożą pizze, tak za pomocą hulajnogi można dystrybuować inne zamówione towary – zamawiasz nowy telefon rano, a po południu odbierasz go od dostawcy na hulajnodze. Oczywiście to wszystko będzie odbywać się w ramach niewielkich obszarów. Przykładowo, w e-commerce może pojawić się nowa opcja dostawy – szybka dostawa tego samego dnia na terenie miasta Warszawa).

 

Zalety dostaw na hulajnogach?

 

  1. Są tanie w zakupie i eksploatacji.
  2. Proste w parkowaniu.
  3. Odporne na zakorkowane serca miast.
  4. Jako sprzęt bezemisyjny, pozytywnie wpływa na jakość powietrza w aglomeracjach.

 

Oprócz hulajnóg możemy spodziewać się rozwoju innych form nowoczesnego miejskiego transportu. Zintegrowane sieci komunikacji miejskiej pozwolą w zupełnie nowy sposób dostarczać towary. Elektryczne autobusy, kolejki miejskie, samochody zasilane energią słoneczną dostępne w modelu car sharing, a wszystko to połączone zintegrowaną siecią internetu rzeczy. Zsynchronizowane ze sobą kanały dostaw umożliwią znacznie szybsze dostawy towarów i swobodniejszy przepływ informacji.

 

Cyfrowa transformacja wkracza do miast! A czy Ty dostosowałeś już swój biznes do cyfrowej transformacji? Zobacz nasz kompleksowy raport na temat tego zjawiska i sprawdź, co czeka Twój biznes w przyszłości! [pobierz raport]

 

2. Coraz większy popyt na żywność bio, wegetariańską i pakowaną ekologicznie

 

To, że coraz więcej osób świadomie kupuje żywność, jest niepodważalnym faktem. Według portalu Statista sprzedaż produktów organicznych na świecie rośnie praktycznie nieprzerwanie. W przeciągu 15 lat (od roku 1999 do 2016), rynek produktów bio sześciokrotnie zwiększył swoją wartość aż do 90 miliardów USD.

 

wartosc rynku eko polska

 

Organic Farma Zdrowia oceniła wartość rynku w Polsce na 450 mln zł w 2012 roku. Z kolei trzy lata później rynek ten był wart aż 700 mln zł.

 

Z badania TNS Polska wynika, że 30% Polaków kupuje żywność ekologiczną – z tej grupy 4% robi to stale, a pozostali nieregularnie. Do najczęściej kupowanych produktów ekologicznych należą kolejno:

 

  • warzywa i owoce,
  • nabiał,
  • jaja;
  • pieczywo;
  • mięso.

 

Ten trend jest bardzo ważny! Niezależnie od tego w jakiej branży funkcjonujesz, zawsze masz kontakt z produktami, które mogą być zastąpione tymi bardziej eko.

 

Nawet jeśli jesteś producentem narzędzi, to wiedz, że z roku na rok rośnie liczba osób, dla których jest ważne w co pakujesz towary i jak je wysyłasz. Trend Zero Waste podbija świat i kto wie, może to właśnie klient, o którego się starasz wybierze usługi Twojej konkurencji, ponieważ prowadzi ona bardziej ekologiczny sposób dystrybucji produktów?

 

Nie lekceważ tego trendu – każda działalność może stać się bardziej eko, a klienci i inni kontrahenci zwracają uwagę na ten aspekt Twojej działalności.

 

3. Rosnące ceny za energię elektryczną skłonią koncerny do poszukiwania alternatywnych źródeł zasilania dla naszej planety

 

A to oznacza duże zmiany. W 2019 r. doświadczyliśmy zamrożenia cen elektryczności, zatem w 2020 roku możemy spodziewać się ich dużej podwyżki. Szacunki wskazują, że ceny wzrosną o:

 

  • 20-40 proc. w przypadku przedsiębiorstw,
  • 20-30 proc. w przypadku gospodarstw domowych.

 

To bardzo duże podwyżki, które najbardziej odczują najwięksi producenci. W przypadku dużych produkcji na masową skalę koszty zużycia energii to niekiedy nawet 80 proc. ogółu kosztów produkcji. A te koszty będą musieli pokryć… konsumenci.

 

Czekają nas olbrzymie wtórne podwyżki cen produktów pierwszej potrzeby, szczególnie w branży spożywczej. Zdrożeją nabiał, mięso, chleb czy nawet papier toaletowy. Pamiętajmy też, że w 2020 roku do naszych rachunków za prąd dojdzie jeszcze tzw. opłata mocowa, czyli opłata za… gotowość dostarczenia prądu do naszych gniazdek.

 

Wiele wskazuje też na to, że scenariusz przedstawiony w filmie „Nasze jutro’’ (dostępny na CDA), ziści się bardzo szybko. Ekologiczne, nowoczesne miasta zasilane energią słoneczną i wiatrową oraz mikro przedsiębiorstwa dostarczające towary lokalnie. To sposób na tańszą i bardziej ekonomiczną produkcję żywności oraz innych dóbr.

 

Jako społeczeństwo dotarliśmy do takiego punktu, w którym musimy zmienić wiele przyzwyczajeń. Liczba ludności stale rośnie a stare technologie, z których korzystaliśmy do tej pory, stają się nieużyteczne – niszczą naszą planetę i są nieekonomiczne.

 

Nowoczesne biznesy, które ugruntują swoją pozycję na rynku to te, które świadomie będą wprowadzały kluczowe dla losów świata zmiany.

 

Jedno jest pewne, ta dekada będzie wyjątkowa!