projektowanie strony internetowej

 

Projektowanie sklepu internetowego to nie lada wyzwanie. Dobry układ graficzny strony to podstawa, jeśli chcesz zapewnić swoim klientom pozytywne doświadczenia płynące z kontaktu z Twoją marką. W tym artykule zdradzimy Ci kilka prostych sposobów na to, jak zaprojektować sklep internetowy.

 

Wykorzystaj taksonomię!

 

Ale… co to jest taksonomia? To nauka o zasadach dobrego organizowania i klasyfikowania. A sklep internetowy musi być dobrze zorganizowany. Taksonomia to system organizowania elementów o podobnych cechach w grupy. W trybie offline można to nazwać kategoryzacją asortymentu. Na przykład regały małego sklepu z odzieżą można podzielić na kilka kategorii (taksonomie): koszule, spodnie, buty, paski.

 

Istnieją dwie główne taksonomie, których możesz użyć w swojej witrynie: płaska lub hierarchiczna.

 

Taksonomia płaska

 

Taksonomia płaska to prosta lista elementów pogrupowanych w kategorie, które są uważane za równe (równorzędne). Stosuje się go wtedy, kiedy wszystkie kategorie mają ten sam priorytet i żadna nie stanowi kategorii nadrzędnej.

 

Ten styl jest często używany do planowania podstawowego menu nawigacji w witrynie. W przypadku witryn e-commerece płaska taksonomia oznaczałaby, że wszystkie produkty należą do kategorii, które są tak samo ważne, jak inne i stanowią główny asortyment sklepu.

 

projektowanie sklepu internetowego taksonomia plaska

 

Taksonomia hierarchiczna

 

Hierarchiczna taksonomia jest reprezentowana jak drzewo lub schemat blokowy, przy czym niektóre kategorie są ważniejsze od innych, a niektóre kategorie zagnieżdżają się w innych. Schemat takiego podziału zakłada, że istnieją kategorie zbiorcze oraz nadrzędne i podrzędne.

 

taksonomia hierarchiczna jak zaprojektowac menu sklepu internetowego.

 

W przykładzie detalicznego sklepu z odzieżą głównymi kategoriami odzieży mogą być koszule, spodnie, buty, paski. Kategoria koszulek może być podzielona na długie, krótkie, t-shirty, koszulki polo i bluzy dresowe. Z kolei kategoria spodni może być rozdzielona między dżinsy, spodnie khaki i spodnie garniturowe.

 

Zastosowanie taksonomii na stronach internetowych

 

Zaplanowanie układu menu i podziału treści w witrynie ułatwi użytkownikom znajdowanie treści i produktów. Upewnij się, że wiesz, kim są użytkownicy Twojej witryny i jak będą z niej korzystać.

Jeśli nie wiesz, jak to sprawdzić, a już prowadzisz stronę i chcesz ją udoskonalić, koniecznie zainstaluj narzędzie takie jak HotJar. To bezpłatne oprogramowanie, które tworzy tzw. mapy ciepła (heat maps) na Twojej stronie.

Dzięki korzystaniu z HotJar możesz sprawdzić, które miejsca w obrębie strony mogą być problematyczne dla użytkownika i gdzie warto wdrożyć zmiany. Mapy ciepła pokazują, w jaki sposób klient porusza się po sklepie internetowym, które miejsca na stronie są najczęściej „zwiedzane’’ za pośrednictwem ruchu kursora, gdzie skupiają uwagę i jak się zachowują. To bardzo wartościowe dane i nic nie kosztuje ich pozyskanie. Szczerze rekomendujemy, zainstaluj HotJar!

 

Elementy składowe Twojego sklepu

 

Systematyka Twojego sklepu e-commerce składa się z trzech części:

  • kategorii,
  • tagów,
  • atrybutów.

 

Jeśli nie zwracałeś uwagi na te elementy podczas pierwszej konfiguracji sklepu, nadszedł czas, aby spojrzeć jeszcze raz i zaktualizować je jeśli jest taka potrzeba.

 

Kategorie to najszersza klasyfikacja produktów

 

Pomyśl o kategoriach jak o największym zbiorze, w którym możesz zawrzeć i pogrupować podobne sobie produkty (np. sprzęt RTV do kuchni). Jeśli prowadzisz sklep odzieżowy, możesz pogrupować przedmioty w kategorie takie jak koszule i spodnie. Dzięki temu klienci mogą zacząć filtrować produkty i znajdować to, czego szukają w najszerszym tego słowa znaczeniu.

 

Tagi pomagają filtrować podobne elementy

 

Tam, gdzie kategorie mogą pomóc kupującemu znaleźć wszystkie sprzedawane przez ciebie koszule, tagi mogą pomóc w dalszym dopracowaniu wyszukiwania poprzez filtrowanie koszul według długiego lub krótkiego rękawa, czyli typu produktu.

 

Tagi są bardzo ważne, ponieważ pomagają klientowi wyszukać dokładnie to, co go interesuje.

 

Atrybuty służą do grupowania według bardzo małych różnic

 

Atrybuty dotyczą drobnych szczegółów takich jak kolor elementu. Gdy użytkownik musi znaleźć idealną niebieską koszulę z krótkim rękawem, zajrzy do kategorii koszulek, a następnie będzie filtrował po długości rękawa, a następnie kolor, tkanina, marka etc.

 

Chociaż produkt zazwyczaj należy tylko do jednej kategorii (koszule), mogą mieć przypisanych do sobie wiele różnych tagów (długość rękawa, guziki lub pulower) i atrybutów (kolor, materiał, rozmiar).

 

Po zastosowaniu wielu tagów i atrybutów do swoich produktów możesz następnie utworzyć nową kategorię na podstawie tych atrybutów. Na przykład kategoria koloru niebieskiego, która może zawierać dowolny rodzaj ubrań lub akcesoriów, które są tagowane i atrybutowane jako niebieskie.

 

Możesz także użyć tych tagów i atrybutów, aby przypisać produkty do wyświetlanego modułu typu „To także może Ci się spodobać” w swojej witrynie. Gdy ktoś kupuje parę niebieskich butów, może pokusić się o dodatkowy zakup torebki w podobnym odcieniu lub tego samego producenta.

 

Wdrażanie taksonomii

 

Teraz, gdy wiesz i rozumiesz, że taksonomia ma kluczowe znaczenie dla witryny e-commerce, sprawdź swoją. Narysuj drzewo produktów, aby pomóc zorganizować i zaplanować wszelkie zmiany. Po prostu weź dużą kartkę, kolorowe mazaki i spróbuj ułożyć produkty w logicznym porządku. Przydatne mogą być kolorowe karteczki i inne oznakowania.

 

Następnie wprowadź wszelkie zmiany na stronę i monitoruj reakcję użytkowników na zmianę. Czy liczba stron na użytkownika rośnie? Czy sprzedaż wzrosła? Spróbuj zidentyfikować wszystkie obszary, które można dalej udoskonalać. Stworzenie i utrzymanie udanej taksonomii powinno stanowić ważną część procesu projektowania, rozwoju, optymalizacji i marketingu strony internetowej.

 

W miarę ewolucji witryny i działalności może się zmieniać sposób organizacji produktów. Spraw, aby sprawdzanie taksonomii e-commerce było regularną częścią audytu witryny.