Marketing konwersacyjny

 

Marketing konwersacyjny to jeden z trendów, które wkroczyły do branży marketingu i wywołały wiele kluczowych zmian. W ostatnich latach wyraźnie widać zmianę na linii konsument-marka. Dawniej to marka była nadrzędną stroną, która wysyła komunikaty do klienta. To marki dyktowały warunki. Dziś konsumenci są integralnymi uczestnikami rynku. Na równi z markami, które, chcąc zbudować relację z klientem, muszą nawiązać z nim konwersację. W tym artykule wyjaśniamy co to jest marketing konwersacyjny i jak wykorzystują go firmy!

 

Co to jest marketing konwersacyjny?

 

Marketing konwersacyjny zwany także jako conversational commerce, conversational marketing, handel konwersacyjny to taka forma marketingu, która stawia na wykorzystanie jako narzędzia sprzedażowego i kontaktu z klientem.

 

W dobie automatyzacji marketingu i rozwoju sztucznej inteligencji trendem stało się wykorzystanie chatboxów i chatbotów, które umożliwiają na kontakt z marką w trybie rzeczywistym. Można przyjąć, że marketing konwersacyjny to właśnie chatboxy – po stronie marki obsługiwane przez człowieka, bądź sztuczną inteligencję.

 

Inne narzędzia marketingu konwersacyjnego to:

  • rozmowa wideo z klientem,
  • transmisje live, podczas których nawiązywany jest dialog z klientami.

 

Dlaczego warto stosować marketing konwersacyjny?

 

Dzięki zastosowaniu marketingu konwersacyjnego marka wchodzi w prawdziwą (lub prawie prawdziwą, jeśli chodzi o sztuczną inteligencję) interakcję z klientem i podczas rozmowy odpowiada na pytania, wątpliwości, potrzeby konsumenta. Taki kontakt nabiera ludzkiego charakteru i klient odnosi wrażenie, że rozmawia z równym sobie partnerem, który jest do jego dyspozycji.

 

Zalety marketingu konwersacyjnego (w oczach użytkowników) to:

  • (dla 42%)  wygoda użycia,
  • (dla 40%) dostępność obsługi 24 godziny na dobę.

 

Główną motywacją po sięgnięcie chatbota jest chęć uzyskania informacji i odpowiedzi na zadawane pytania w celu rozwiązania sprawy.

Źródło: Mark Kilens, 2019 State of Conversational Marketing [Free Report]

 

Na co warto uważać?

 

Kluczem do sukcesu marketingu konwersacyjnego jest naturalność. Jeśli decydujemy się na bota, upewnijmy się, że nie będzie on za bardzo przypominał robota. Ryzykujesz wtedy, że konwersacja będzie sztuczna i nie zyska sympatii rozmówcy.

 

Istotą nie jest nabranie użytkownika, że rozmawia z człowiekiem, lecz sprawienie, że wyczuje maszynę, ale nadal będzie chciał angażować się w dialog z nią. Wszystko musi dziać się z umiarem. Zbyt wygadany bot, który często wysyła lawinę materiałów, będzie postrzegany jako spamer.

 

Nawet jeśli nie korzystamy z bota, a osobą która rozmawia z klientem jest prawdziwy pracownik, należy mieć na uwadze podobne zasady. Komunikacja nie może być nachalna. Potraktuj to jak zwykłą rozmowę – jeśli ktoś nie reaguje na Twoje komunikaty – odpuść. Jeśli będziesz nagabywał rozmówcę, stracisz naprawdę wiele w jego oczach.

 

W jaki sposób marki wykorzystują marketing konwersacyjny?

 

Weźmy za przykład kampanię Allegro, która bazowała właśnie na marketingu konwersacyjnym. Kampania z 2016 roku miała na celu budowanie wizerunku marki oraz zwiększenie sprzedaży. Jest to bardzo ciekawe case studies, pokazujące, że marketing konwersacyjny może być wykorzystany także w kreatywny sposób.

 

W kampanii wykorzystano motywy (w formie gifów) z filmu świątecznego marki Allegro „Czego szukasz w Święta? English for beginners”. Postacie zostały użyte do innowacyjnego opowiedzenia historii. Konwersacja z botem miała dodatkowo zaangażować użytkowników w historię oraz zwiększyć ciekawe jej zaprezentowanie.

 

Co to jest marketing konwersacyjny

Źródło: https://gomobi.pl/case-studies/conversational-commerce-przykladzie-allegro/

 

Klient miał na każdym etapie do wyboru różne opcje i w zależności od tego co wybrał, ukazywały mu się inne dalsze kroki. W kampanii wykorzystano zatem standardowy schemat chatboxu. Marketing konwersacyjny daje markom wiele możliwości nawiązywania interakcji z klientem. Działanie to ma szeroki potencjał wizerunkowy oraz sprzedażowy.

 

Innym ciekawym case study z wykorzystania marketingu konwersacyjnego jest Chatbot marki Avon. Celem marki Avon było uruchomienie nowego, innowacyjnego kanału marketingowego, który umożliwiłby stały kontakt z klientem, zwiększenie konwersji z działań marketingowych w internecie, a także dotarcie do młodszego pokolenia – Millenialsi i Generacja Z. Chatbot i marketing konwersacyjny okazały się do tego najlepszym narzędziem.

 

Avon w swojej kampanii z chatbotem użył mechanizmu quizu. Stworzono quiz psychologiczny – Czy jesteś mistrzynią wielozadaniowości? Po zakończonym quizie użytkownik dostawał informację na temat nowego kosmetyku – tuszu do rzęs Genius z widocznym CTA „Kup teraz”. Aż 31% osób przeszło na stronę zakupu!

 

Chatboxy i marketing konwersacyjny to narzędzia o bardzo szerokim spektrum możliwości. Nie musisz ograniczać się jedynie do klasycznej konwersacji. Wykorzystaj różne patenty na interakcję z użytkownikiem takie jak: gry i zabawy, quizy, kreatywne zagadki. Pole do popisu jest naprawdę duże!