Co to jest content efemeryczny

 

Content is the king. To zdanie przyświecało strategiom marketingowym ostatnich lat. Tak naprawdę niewiele się zmieniło. Transformację przeszedł jedynie sposób przedstawiania treści i preferencje konsumentów odnośnie konsumowania tych treści. Hitem roku 2019 jest content efemeryczny, który rozwija się najszybciej ze wszystkich trendów związanych z marketingiem treści. Co to jest content efemeryczny? W tym artykule znajdziesz odpowiedź!

 

Co to znaczy, że content jest efemeryczny?

 

Efemeryczny, czyli jaki? Samo słowo efemeryczny oznacza nic innego jak po prostu krótkotrwały, przemijający, przelotny, ulotny. Może już samo to tłumaczenie nasuwa Ci skojarzenie z popularnym ostatnio rodzajem treści? Tak! Snapchat przebił się na umożliwieniu wysyłania efemerycznych, czyli znikających po kilku chwilach, treściach. Relacje na Facebooku i Instagram Stories  to także content efemeryczny.

 

Content efemeryczny

 

Jeśli chcielibyśmy bardziej akademicko zdefiniować,  co to jest content efemeryczny moglibyśmy powiedzieć, że jest to taki rodzaj internetowych treści, który jest publikowany w różnego rodzaju platformach społecznościowych, a jego cechą charakterystyczną jest to, że znika samoistnie po upływie określonego czasu. Co ważne, nie można tych treści już odzyskać.

 

Content efemeryczny jest to sposób chwilowego, tymczasowego przedstawiania treści, które chcemy, aby inni mogli widzieć np. tylko raz (jak w przypadku Snapchata) lub przez określony czas (np. Facebook, Instagram).

 

Treści efemeryczne nie są tak naprawdę niczym nowym. Platformy społecznościowe już od kilku lat rozwijają się dzięki tego typu treściom. Internetowe platformy społecznościowe są efemeryczne w jednym z dwóch znaczeń:

  • Sama treść pojawia się na krótko, a następnie znika, jak ma to miejsce w przypadku Facebooka, Instagrama Stories lub Snapchata,

 

  • Nasza uwaga jaką poświęcamy danej treści jest ulotna. Scrollujemy, oglądamy treści, śmiejemy się, wzruszamy lub narzekamy. Następnie surfujemy dalej w sieci i już nigdy nie wracamy dalej. Sposób, w jaki konsumujemy treści w internecie stał się właśnie efemeryczny.

 

Dlaczego content efemeryczny jest tak bardzo popularny?

 

Przede wszystkim ma on ZASIĘG. Użytkownicy wchodzą w interakcje na Snapchacie, Facebooku i Instagramie. Na samym tylko Instagramie, każdego miesiąca, ponad 200 milionów ludzi angażuje się w odbiór treści. Weźcie pod uwagę, jaki kryje się w tym potencjał dla Ciebie w dotarciu do znacznie szerszego grona odbiorców.

 

Stories na Instagramie zostały wprowadzone w 2016 roku i już przyciągają o 50 milionów użytkowników miesięcznie więcej w porównaniu do Snapchata! W tym artykule nie będziemy zajmować się porównaniem popularności poszczególnych platform społecznościowych, ale wyróżnimy ich atuty.

 

Główne zalety contentu efemerycznego to:

 

  • krótki czas życia treści, co wymusza jej autentyczność,

 

  • spontaniczny przekaz wygrywa z zaplanowanym działaniem,

 

  • wywoływanie natychmiastowej reakcji u użytkownika np.decyzji o zakupie lub szybkiej rejestracji w jakimś serwisie. Ta reakcja może zostać przyspieszona przez wykorzystanie dodatkowych bodźców takich jak: rabaty, gratisy dostępne tylko tu i teraz,

 

  • odbiorca treści może również sprawić, że stanie się ona wirusowa poprzez polubienie, udostępnienie lub inny typ reakcji w sposób, który jest dostępny i dobrze widoczny dla innych,

 

  • krótkotrwały charakter efemerycznych treści wywołuje poczucie pilności, podsycane strachem przed utratą (FOMO – fear of missing out),

 

  • dobrze zaprojektowana strategia na treści efemeryczne pozwoli Wam tworzyć większą ilość treści przy mniejszym wysiłku i niższych kosztach ogólnych (w zależności od wielkości twojej firmy i kampanii),

 

  • dzięki obrazom i filmom możesz zwiększyć lojalność, pozwalając Twoim klientom zobaczyć, jak Twoja firma działa na co dzień. Dzięki temu możesz pokazać się jako ludzki brand, za którym stoją zwyczajni i fajni ludzie, a nie komputerowe boty.

 

Jeśli chcesz prowadzić skuteczne działania marketingowe w Internecie musisz nie tylko wiedzieć czym jest content efemeryczny, ale także jak go wykorzystać w swoich kampaniach.

 

Oto 3 pomysły na udane kampanie z contentem efemerycznym:

 

1. Opowiadaj historię – zastosuj storytelling i opowiedz historię w sposób najlepiej zrozumiały dla odbiorców. Chociaż Snapchat jest nadal ważny, wiedz, że w tym roku Stories na Instagramie przyciągają jeszcze więcej odbiorców.

 

2. Angażuj influencerów – zacznij docierać stopniowo do influencerów. Dotrzyj do tych, którzy są tylko jeden lub dwa kroki przed tobą. Poszukaj marek lub osób, które są nieco przed Tobą w grze. Poproś ich, aby nagłośniły Twoją markę lub historię. Wskazówka: zamieść wzmiankę o nich w swojej kampanii, mając nadzieję, że chętnie podzielą się tym zdarzeniem u siebie. Innym sposobem na zaangażowanie influencerów jest wybranie do wspólnych działań tych, którzy nie są konkurencyjni, ale działają w równoległych branżach. Na przykład jeśli Twoja firma to luksusowy salon fryzjerki, marka z którą zaczniesz współpracować może być np. z branży odzieżowej. Taka cross promocja zwiększy liczbę odbiorców i zasięg.

 

3. Intryguj poprzez „ciąg dalszy nastąpi’’ – to działa jak serial. Pokazuj historie tak, aby ludzie czekali na ciąg dalszy! To wymaga nieco kreatywności, ale odrobina wysiłku może przynieść Twoim kampaniom naprawdę sporo zysku.

 

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny. Zajrzyj do pozostałych treści na naszym blogu!