Według danych GUS-u, w Polsce żyje około 3 miliony osób niepełnosprawnych powyżej 16 roku życia. Osoby te jednocześnie stanowią 33% użytkowników Internetu w naszym kraju. Dostosowanie stron internetowych do ich potrzeb to kwestia, o której w ostatnich latach głośno się mówi i coraz częściej o nią walczy. O czym pamiętać podczas projektowania UX strony, by była dostępna i czytelna dla osób niepełnosprawnych?

 

strony internetowe strony www dla niepelnosprawnych

Przykład idzie z góry

Dostępność usług cyfrowych dla osób niepełnosprawnych to temat znany designerom stron, a zwłaszcza stron publicznych. Od 21 lutego 2019 roku podmioty publiczne, w tym publiczne ośrodki zdrowia, mają obowiązek dostosowania swoich stron internetowych oraz aplikacji mobilnych do nowego standardu dostępności cyfrowej. Swoje standardy oraz rozwiązania proponują również najwięksi giganci komercyjni jak Google, Twitter, Facebook, Amazon czy Apple. 3 miliony odbiorców w samej Polsce to ogromna grupa, o której nie powinniśmy zapominać. Jak zatem projektować stronę internetową, która będzie dostępna dla osób niewidomych, niedowidzących lub mających problemy ze słuchem?

Najczęściej popełniane błędy

Z badania przeprowadzonego przez NIK wynika, że twórcy stron internetowych popełniają kilka podstawowych błędów pod względem dostępności cyfrowej:

  • Błędy utrudniające odczytywanie strony przez programy asystujące, których zadaniem jest czytanie treści strony na głos 
  • Brak możliwości nawigacji po stronie za pomocą wyłącznie klawiatury 
  • Niewielki kontrast kolorystyczny między tłem a tekstem, który jest ratunkiem dla osób słabowidzących 
  • Brak transkrypcji tekstowej materiałów audio oraz audiodeskrypcji materiałów wideo, co uniemożliwia korzystanie z takich materiałów osobom niewidzącym.

 

Powyższe punkty to tak naprawdę czubek góry lodowej i podstawowe, popełniane błędy. Nieprawidłowości pojawiają się również w strukturze formularzy kontaktowych, w widżetach Social Mediowych czy materiałach embedowanych.

Jak projektować strony, które walczą z wykluczeniem cyfrowym?

Aby dostosować stronę do potrzeb osób niepełnosprawnych, tak naprawdę wystarczą dobre chęci. Im wcześniej o tym pomyślisz, tym łatwiej będzie te elementy wprowadzić do layoutu strony, dlatego warto o tym pamiętać już na etapie pierwszego projektu. Weź pod uwagę przede wszystkim te elementy, które opisujemy poniżej.

Daj możliwość wybrania rozmiaru czcionki

To opcja, dzięki której osoby niedowidzące będą mogły sprawnie skorzystać z Twojej strony. Technicznie prosta sprawa, która znacząco zwiększy dostępność Twojej strony. Częstą praktyką jest instalowanie widżetu, który pełni tę funkcję.

widzet sluzacy do wyboru wielkosci czcionki na stronie
Widżet służący do wyboru wielkości czcionki na stronie

Pamiętaj o opisach materiałów graficznych

Dodawanie tzw. altów, czyli opisów alternatywnych do każdej grafiki, jaką umieszczasz na stronie, z jednej strony pozwoli osobom niewidomym dowiedzieć się, co przedstawia taki materiał, a z drugiej strony wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarce.

Dopracuj strukturę strony

Im bardziej spójna i łatwa w obsłudze jest Twoja strona internetowa, tym łatwiej będzie się ją obsługiwało osobom niepełnosprawnym za pomocą czytników stron lub samej klawiatury. Pamiętaj o odpowiednim oznaczaniu tytułów i nagłówków, nierozbudowanym, logicznym i powtarzalnym na wszystkich podstronach menu oraz o ograniczaniu liczby koniecznych kliknięć. Docenią to nie tylko osoby niedowidzące, ale też wyszukiwarki.

Zastosuj kontrast kolorystyczny

Zlewające się kolory utrudniają odczytywanie strony nie tylko osobom niedowidzącym, ale tak naprawdę wszystkim użytkownikom Internetu. Dlatego warto w projekcie strony stosować kolory, które wyraźnie ze sobą kontrastują. Idealnym połączeniem jest biel i czerń, ale oczywiście nie jest to jedyne rozwiązanie. Świetnie sprawdza się np. połączenie czarnego z żółtym. Jeśli jednak z jakichś względów (np. brandbooka) nie możesz pozwolić sobie na tak kontrastujące kolory na stronie, możesz ten problem rozwiązać za pomocą wtyczki, która zmienia kolorystykę na życzenie osób niedowidzących.

strona CPPC z widzetem umowliwiajacym zmiane kontrastu
Strona CPPC z widżetem umożliwiającym zmianę kontrastu
atrona cppc po uzyciu widzetu zmieniajacego kontrast kolorystyczny
Strona CPPC po użyciu widżetu zmieniającego kontrast kolorystyczny

Dodawaj napisy do materiałów audio i wideo

Osoby niewidome lub głuche mają oczywisty problem z odbiorem materiałów multimedialnych. Aby umożliwić im korzystanie z Twojej strony w pełni, pamiętaj o tekstowych transkrypcjach nagrań audio, oraz napisach do plików wideo. Ta sama uwaga dotyczy materiałów publikowanych na Social Media. Zarówno Twitter, jak i Facebook posiadają opcję dodawania opisów alternatywnych do tego typu plików.

Wyrzuć myszkę

Pamiętaj, że większość niepełnosprawnych użytkowników nie posługuje się myszką. Do nawigacji po Twojej stronie używają klawiatury, a po aplikacji – dostępnych skrótów i komend tekstowych. Miej to na uwadze podczas projektowania.

Gdzie szukać informacji?

W Polsce z wykluczeniem cyfrowym walczy Fundacja Widzialni. Na jej stronie znajdziecie dokładny opis standardu WCAG 2.0, który określa wymagania względem dostępności stron i aplikacji mobilnych dla osób niepełnosprawnych. Dbając o dostępność strony, dbasz jednocześnie o jej widoczność w ogóle. Strona zgodna ze standardem WCAG 2.0 jest świetnie zoptymalizowana pod wyszukiwarki, dobrze przemyślana i przyjazna dla każdego odbiorcy.