Jak zidentyfikować USP marki?

 

unique selling proposition usp

 

Rynek firm i sprzedawców w internecie staje się coraz większy i, co za tym idzie, coraz bardziej wymagający. Na tak zatłoczonym rynku Twoja firma wyróżni się tylko wtedy, gdy wśród ofert konferencji wyłuskasz swoje Unique Selling Proposition, w skrócie USP.

 

Odnajdywanie USP Twojej działalności oznacza skupienie się na jej aspektach i cechach, dzięki którym chcesz, by była rozpoznawalna, a także sprawienie, że pierwsze wrażenie potencjalnego klienta zainteresowanego Twoją ofertą będzie pozytywne.

 

Oto kilka etapów, które powinieneś przejść, by odnaleźć Twój Unique Selling Point, który w dosłownym tłumaczeniu na język polski oznacza nic innego, jak unikatową propozycję sprzedaży produktu lub usługi.

Wróć do korzeni

 

Pierwszym krokiem w znajdowaniu USP jest cofnięcie się o kilka kroków i przestudiowanie początków Twojej firmy, uwzględniając jej misję, biznesplan, analizę rynku czy cele biznesowe. Zacznij od odpowiedzi na kilka podstawowych pytań, które przypomną Ci, co Twoja firma sprzedaje, komu i dlaczego.

 

Na przykład firma, która sprzedaje pudła służące do przeprowadzek powinna odpowiedzieć sobie na pytania:

 

1. Jakie produkty lub usługi sprzedajemy?
Odp: Pudełka i akcesoria do przeprowadzek.

 

2. Kim jest Twój docelowy odbiorca?
Odp: Lokalni właściciele mieszkań lub domów, którzy są w trakcie przeprowadzki i nie mają zbyt wiele czasu na szukanie pudełek, w które mogliby spakować swoje rzeczy.

 

3. Co Twoja firma robi dobrze?
Odp: Oferujemy sprawne i szybkie usługi oraz łatwy dla klientów proces ich zamówienia.

 

4. Co jest najważniejszym, najbardziej skupionym na kliencie celem biznesowym?
Odp: Pomoc klientom w uzyskaniu niezbędnych akcesoriów do przeprowadzki szybko, łatwo i niedrogo.

 

Rozwiąż problem

 

Kolejnym krokiem jest identyfikacja problemu Twojego odbiorcy i wyjaśnienie, jak Twój produkt lub usługa może go rozwiązać. Nasza przykładowa firma sprzedająca pudełka do przeprowadzki może zidentyfikować ten problem w następujący sposób – potencjalny klient nie jest w stanie znaleźć odpowiednich pojemników podczas pakowania swoich rzeczy i przygotowania do przeprowadzki.

 

Zidentyfikuj to, co Cię wyróżnia

 

Następny krok skupia się na identyfikacji tego, co wyróżnia Twoje rozwiązanie problemu klienta wśród rozwiązań konkurencji. Wartość, którą na tym etapie odkryjesz, będzie jedną z podstawowych rzeczy, która przekona potencjalnego klienta do skorzystania właśnie z Twoich usług, a nie z usług innych firm z Twojej branży. Potencjalnymi wyróżnikami firmy produkującej pudełka do przeprowadzek mogą być np. mocne, dobrej jakości i tanie pudełka, kompleksowa usługa pakowania, natychmiastowa dostawa czy wyjątkowa obsługa klienta.

 

Obiecaj!

 

Ten krok to przekształcenie najistotniejszych elementów z poprzednich kroków w zwięzły komunikat, który przedstawia dokładnie tę wartość, którą Twoja firma ma do zaoferowania. Pamiętaj, że USP zawiera obietnicę, którą składasz swoim klientom. Firma przeprowadzkowa, na przykład, może wykreować USP mówiące „Mega mocne pudełka w 24h!”, skierowane wprost w ich klientów, którzy są w trakcie przeprowadzki i potrzebują „na już” pudełek, które się nie rozlecą.

 

Gdy znajdziesz już swoje działające USP – prześpij się z nim, przekaż je do weryfikacji swoim pracownikom, a nawet stwórz grupę testerów, która zmierzy jego skuteczność. Znalezienie swojego prawdziwego, skutecznego i wartościowego unikalnego punktu sprzedaży wymaga czasami kilku prób, ale gdy raz wyłuskasz perfekcyjne USP Twojej marki, stanie się ono integralną częścią Twojej strategii marketingowej.