Blogi, to jeden z najlepszych sposobów na budowanie wizerunku swojej marki w sieci. Tworzenie specjalistycznego contentu sprawia, że odbiorcy postrzegają nas jako ekspertów w danej branży. Tworzenie bloga firmowego nie jest jednak proste. Bardzo łatwo jest popełnić przy tym błędy. Ważne, aby wiedzieć, jakich błędów nie popełniać przy tworzeniu bloga firmowego.
Pisz na temat
Kiedy tworzysz bloga, pisz na temat. Dopasuj treści do grona swoich odbiorców. Pisz o tym, co może ich zainteresować. Dla przykładu: jeśli prowadzisz sklep z biżuterią, pisz o trendach związanych z tym tematem. Dostarczaj odbiorcom treści o wysokiej wartości. Pamiętaj: użytkownicy sieci, nie mają czasu na czytanie rzeczy, które zupełnie ich nie interesują.
Konkrety!
Nie możemy zapominać o jednym: Blog jest obecnie najpotężniejszym narzędziem marketingowym. To dzięki niemu, jesteśmy w stanie zdobyć zaufanie klientów. Dlatego należy tworzyć na nim treści, które są konkretne. Nasi odbiorcy są bardzo świadomi i kiedy zaglądają na blogi, szukają przede wszystkim konkretów. Jeśli chcemy, żeby nas czytali – dajmy im to, czego oczekują!
Określ grupę do której mówisz
Jeśli chcesz dać swoim klientom to, czego oczekują – musisz poznać ich potrzeby. Wykonanie skrupulatnej analizy rynku oraz określenie grupy docelowej, to kolejne bardzo ważne elementy, jeśli chodzi o tworzenie bloga. Wiedząc, czego oczekują odbiorcy, jesteśmy w stanie im to dostarczyć. Tym samym – budujemy zaufanie. W dalszej perspektywie – zwiększamy sprzedaż i rozpoznawalność marki.
Znajdź odpowiedzi na pytania odbiorców
Każdy czegoś szuka. Surfując po sieci, wpisujemy zapytania w wyszukiwarkę, oczekując konkretnych odpowiedzi. Jeśli chcesz, aby Twoi klienci czytali Twojego bloga, dowiedz się, czego szukają i daj im na to odpowiedzi. Analizowanie wyników wyszukiwania naszej grupy docelowej, to jeden z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o strategię projektowania bloga. Jeśli zawrzesz w treściach, które publikujesz, odpowiedzi na pytania swoich odbiorców, z pewnością zyskasz ich zaufanie.
Do czego może doprowadzić brak wykonania odpowiedniego researchu przy tworzeniu bloga firmowego?
Jeśli nie wykonamy odpowiedniego researchu, jeśli nie sprawdzimy, czego dokładnie oczekują nasi odbiorcy, odbije się to źle na naszym blogu. Po prostu nie będzie on przynosił nam żadnych korzyści. Wyróżniamy trzy typy researchu, który musimy wykonać, zanim zaczniemy prowadzić bloga firmowego:
- Analiza ogólna rynku;
- Analiza odbiorców docelowych;
- Badania konkurencji.
Analiza ogólna rynku – co to znaczy?
Ogólna analiza rynku, pozwala określić, czego dokładnie potrzebują nasi odbiorcy. Pozwala ona określić, jak przedstawia się konkurencja oraz czego od produktu czy usługi oczekują konsumenci. Dzięki tym informacjom, będziemy w stanie dostarczyć naszym odbiorcom dokładnie tego, czego oczekują.
Analiza docelowych odbiorców – dlaczego jest ważna?
Pisanie bloga, to przede wszystkim przekazywanie konkretnych informacji. Musimy się dokładnie dowiedzieć, na jakie pytania odpowiedzi szukają nasi odbiorcy, aby dać im na nie odpowiedzi. W ten sposób, zyskamy ich zaufanie. Na ich podstawie, jesteśmy w stanie też opracować różnego rodzaju statystyki, które są wartościowe dla odbiorców. Dokładne odpowiedzi na konkretne pytania, to podstawa, jeśli chodzi o zawartość bloga firmowego. Nie chodzi jednak o pytania, które odbiorcy wpisują w wyszukiwarkę, ale też pytania, które dotyczą ich bezpośrednio:
- Kim są?
- Jaki zawód wykonują?
- Jakie są ich dochody?
- Jakie usługi czy produkty są w ich obszarze zainteresowań?
- Jak często dokonują zakupów online?
To tylko niektóre z pytań, które należy poddać analizie, aby dokładnie wiedzieć, czego oczekują nasi odbiorcy. Poznanie ich potrzeb jest dla nas kluczową wskazówką, jeśli chodzi o dobór treści, które publikujemy na blogu.
Częstotliwość postów na blogu – jak ją określić?
Określenie naszej grupy docelowej jest nam niezbędne jeszcze z jednego powodu. Nie chodzi bowiem tylko i wyłącznie o dopasowanie tematyki poruszanych na blogu treści, ale tez o to, jak często będziemy je publikować. Poznanie odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, jak często, w jakich dniach czy przedziałach godzinowych, nasi odbiorcy zaglądają na naszą stronę, to także cenna wskazówka. Jeśli także i pod tym względem będziemy ich znali, nasza więź z nimi będzie jeszcze silniejsza. Budowanie zaufania na linii marka – konsument, to także dopasowanie się do potrzeb konsumenta pod względem jego dostępności.
Nie zapomnij o SEO!
W strategii planowania bloga, SEO odgrywa rolę kluczową. Dopasowanie odpowiednich słów kluczowych, pozwoli naszym odbiorcom dotrzeć do naszego contentu. Dzięki SEO, blog też będzie lepiej widoczny w wyszukiwarkach. To także sposób na dotarcie do nowego grona odbiorców. Aby zadbać o odpowiednie przygotowanie bloga pod SEO, musimy pamiętać o:
- dobraniu odpowiednich słów kluczowych,
- wprowadzeniu nagłówków h1, h2,
- optymalizacji grafik i zdjęć pod słowa kluczowe,
- zawrzeć frazy kluczowe w linku, który będzie definiował konkretny post,
- dodać metaopisy: title i description, które pomogą lepiej „zobaczyć” nasz post blogowy.
Kiedy zadbamy o wszystkie wymienione powyżej aspekty, nasz blog firmowy będzie działał. Dostarczanie odbiorcom odpowiedzi na pytania, których szukają. Publikowanie tak często i w takich godzinach, w których nasi odbiorcy surfują po sieci. Dopasowanie całości wpisu w taki sposób, aby był on dobrze widoczny w wyszukiwarce. Każdy z tych aspektów, jest bardzo ważny, jeśli chodzi o strategię planowania bloga firmowego.